tisdag 7 september 2010

Symöte - Virka en prinsesskrona!

Maj-månadsbild av Kerstin Frykstrand

Välkomna på symöte!

Vissa handarbeten stickar/virkar/broderar nästan sig själva. Man ser ett mönster eller ett garn och plötsligt infinner sig inspirationen som gör att tiden bara flyger iväg. Innan man vet ordet av sitter man där med ett färdigt föremål i handen... Så var det med den här kronan.

Av en slump fann jag det ljuvliga lilla mönstret. Gick till garnaffären i min stad för att hitta ett ersättningsgarn för Drops Alpaca. När jag kom dit visade det sig att de hade börjat sälja Dropsgarner (vilket de inte gjort förut)! För en garnentusiast som jag kändes det som rena julafton. Och så fann jag den här milt gula nyansen som var precis vad jag hade letat efter. Lycka!

Kronan är lätt att virka! Det här projektet klarar även en ovan virkare av. Jag valde att göra hela kronan i samma färg (till skillnad från mönstret) eftersom jag tyckte det blev mera "prinsesslikt". För en billig penning och lite pyssel har man sedan "världens bästa leksak". Mjuk och skön och lätt att ha med sig!

den här härliga bloggen finns ett annat sött kronmönster för den som hellre vill göra en filtkrona.

Att få känna sig som en prinsessa med krona och allt är något som alla barn borde få uppleva åtminstone någon gång. Min flicka växlar mellan rollerna - prinsessa med krona och finklänning och - prins med rött plastsvärd. Själv är jag tilldelad rollen som drake... Inte lika fördelaktigt, men vad gör man inte för sin lilla prinsessa;)


Strl: 2/4 år


Min lilla prinsessa - alltid i farten...

Ha en bra handarbetsvecka!

2 kommentarer:

  1. Men så söt!!!! Perfekt nu när kylan börjar bita lite i örsnibbarna tidiga mornar.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, alpacan är både varm och mjuk! Så den passar bra...

    Hälsningar Maja

    SvaraRadera