måndag 17 oktober 2011

Kokboksfynd!


Jag fann ett riktigt guldkorn på Erikshälpen i lördags - Vår Kokbok i en utgåva från 1959. Som ni nog känner till vid det här laget är jag ett "Vår kokbok-fan" av stora mått. Och precis som mamma, håller jag mig med flera exemplar samtidigt, eftersom varje ny utgåva har sina fördelar. Vår kokbok bygger ju på en bas av grundrecept som byggs ut med tidens nyheter och specialiteter. Den är alltid informativ och faktaspäckad - ja, helt enkelt en väldigt fin kokbok.

Det var så roligt att ögna igenom den här 50-talsutgåvan. Har inte sett ett så gammalt exemplar förut, det äldsta jag tittat i tidigare var från 70-talet. Det är tydligt att boken behållit sin ton genom alla år för det är mycket man känner igen. Men foton och en del av recepten bär naturligtvis sin tids prägel.

En kul detalj är den fina illustrationen på omslaget. Visst liknar den formgivningen av den utgåva som finns i handeln nu? Intet nytt under solen;)

Till min stora glädje fann jag ett recept på Pomonakaka (en äppelkaka som man gör på äppelmos). Har letat länge efter det! Ska bli roligt att baka en sådan någon gång framöver! Det passar ju så bra nu också, när förråden är fulla av äppelmos.


Det fanns många spännande recept på sidorna där man samlat drycker. Vad sägs om bärmjölk eller solskensdryck?


Den här intressanta texten om konservering ska jag läsa noggrannare sedan.


Föll lite extra för den fridfulla bilden nedan. Pannkakssmet röres av dam i vacker kjol med en gammal hederlig mjölkflaska bredvid sig.


Och kanske känns de brunrandiga kopparna igen? Här tillagas små puddingar i dem. Notera också den virkade grytlappen. Fint, eller hur?

9 kommentarer:

  1. Ooh gillar verkligen layouten på omslaget, grått är flott, och särskilt potatisen spetsad på en gaffel :)

    Ett riktigt fynd!

    SvaraRadera
  2. Vilken härligt välbevarad kokbok du fått tag på, ofta brukar de ju vara totalt sönderlästa och nedkladdade.
    Ett riktigt fynd!

    SvaraRadera
  3. Den kokboken har jag i stugan! Arvegods från min farmor som var Husmor på barnbespisningen!

    SvaraRadera
  4. Håller med i allt om Vår kokbok! Även om jag har tre hyllmeter kokböcker använder jag Vår kokbok ur olika upplagor mycket. Gillar också att den inte förutsätter att man kan något. Att det faktiskt står hur man kokar ägg och brygger kaffe. Det finns så många slarviga kokböcker nuförtiden som inte är tydliga och räknar med att folk vet var i ugnen man placerar olika tillredningar, till exempel. Tyvärr är det ofta den typen av publikfriande kokböcker som folk som inte kan så mycket om bakning och matlagning köper, fast de skulle behöva Vår kokbok...

    SvaraRadera
  5. Vilken guldgruva! Själv har jag samlat på mig gamla kökskalendrar, den äldsta från 1934. Har tänkt visa dem på bloggen nångång, de är så otroligt roliga att bläddra i.
    Äppelkaka med äppelmos är en favorit här hemma sedan ett tag tillbaka. Har hittat recept i flera olika kokböcker och nuförtiden brukar den nog kallas "Hannas Franska äppelkaka" av nån anledning. Om det är den varianten med mandelmassa ovanpå som du menar. Iaf väldigt smarrig =)

    SvaraRadera
  6. Farmor: Javisst är potatisen fin!!

    Elin: Ja, den som haft den tidigare måsta ha varit försiktig/lagat lite mat;) Roligt att den var så välbevarad!

    Gerda-Thyra: Nej men vad roligt att du också har den!

    Kerstin: Och jag håller med dig igen:) Det är ju just det där grundliga och tydliga som är så bra med "Vår kokbok". Det är antagligen därför den har hängt med så länge.

    Visst är det synd när man förutsätts kunna en massa saker och därför inte får en ärlig chans att lära sig ordentligt. Heja, Vår kokbok! (Dessutom tycker jag också att de är bra på att plocka upp moderniteter och hänga med också. I den senaste upplagen är det otroligt vackra fotografier...)

    Lowella: Javisst, det är den med mandelmassa. Oj, vad jag ser fram mot att göra en sådan kaka! Köksalmanackorna är verkligen fina. Har ett par från 50-talet och det är så roligt att bläddra i dem. Häftigt att du har en från 1934!

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att du tycker så! Jag känner nämligen ofta att DU sätter ord på sånt jag gått och tänkt på. Och förresten blev jag väldigt inspirerad av ditt inlägg om att laga och har börjat se på mina ägodelar med nya ögon. Tack för det! :-)

    SvaraRadera
  8. Så fin! Jag är lycklig ägare till Bonniers kokbok från 1960. Fantastiskt med alla dessa grundrecept som man hört mormor, farmor och mamma nämna men som man inte alltid har hunnit skaffa recept på. Här finns allt! Inklusive styckningsscheman för div djur, en kort exposé över måltiden genom historien, tips på dukning, servettbrytning mm mm.

    Tack som alltid för en härlig blogg!
    //Kajsa

    SvaraRadera
  9. Johanna: Det är roligt att upptäcka att någon annan tänker ungefär lika som en själv! Vad kul att höra att det där lagningsinlägget gav inspiration! Då fortsätter vi att inspirera varandra, eller hur;)

    Kajsa: Ja, de där grundrecepten och de informativa texterna om livsmedel, hållbarhet och mathantering är guld värda! Vad roligt att du har Bonniers kokbok, den är också en riktig höjdare! Har ett senare exemplar av den.

    Kul att du gillar min blogg!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera