tisdag 30 april 2013

Symöte - Dockkoftan med de klädda knapparna!

 Hej syföreningsvänner!

Det får allt bli ett litet symöte idag, fast det är valborgsmässoafton. Igår fick ni se en skymt av en liten dockkofta som jag virkade för ett par kvällar sedan.

Jag gjorde den med tanke på att jag behövde ett plagg att demonstrera en ny storlek av "klä själv-knappar" som nyss kom hem till manufakturen. Knapparna är mindre än de klädbara knappar jag provat tidigare - 11 mm i diameter.

"Klä-själv knappar" öppnar för oändliga möjligheter till uttryck! Man kan ju anpassa dem precis som man vill i stil och färg. Det är särkilt tacksamt när det gäller stickade och virkade plagg eftersom man på pricken kan matcha de garn/garner man använt.

Någonting som jag tycker är roligt att göra med hjälp av "klä-själv knappar" är att skapa sina egna små knappkollektioner. Under första halvan av 1900-talet var det inte ovanligt att en och samma knappkarta innehöll en samling knappar som inte alls var identiska - utan som kompletterade varandra på olika sätt. Det är så fascinerande att se de där små kollektionerna! Här är ett exempel -  tjeckiska glasknappar från 1930-talet!

Jag botansierade bland mina tyger och valde ut tre tyger som jag tyckte blev fina tillsammans. Eftersom 1 förpackning av "klä-själv knapparna" som jag använde innehåller 6 knappar - blev det lagom att göra 2 knappar av varje sort.

Att klä knapparna är väldigt enkelt. Man klipper ut små tygrundlar, och drar ihop dem med sytråd, sedan trycker man fast baksidan med hjälp av en trådrulle.



Dockkoftan hittade jag på efterhand som jag virkade. Den är virkad i Soft Cotton från Järbo Garn, med virknål 3,5 mm. 

Oj, vad smidigt det var att göra en sådan här modell - lite samma tanke som den stickade Röda Korset-koftan. Jag virkade alltså koftan i sidled och lät 3 fastmaskor upptill bilda kragen, sedan växlade jag över till stolpar så att koftan blev lite klockad. En sådan här modell kräver inte att man syr en enda söm, utan man virkar den i ett stycke. Någon som gjort något liknande? Visst måste det finnas flera sådana här mönster, eller?



Jag virkade en liten smygmasksöm (= en av min favorittekniker) som dekoration på ärmen, för att ta upp den mörkrosafärgen på de rutiga knapparna.

Det var min rapport. hur går det för er? Har ni något vårfint på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

4 kommentarer:

  1. Vilken söt klänning och så fina knapparna är.
    ha det gott

    SvaraRadera
  2. Åh så söta knapparna blev på koftan! Jag måste prova att klä knappar känner jag nu!

    SvaraRadera
  3. Inte mycket av vare sig vår eller valborg hos mig kanske... Men en vårpresent var det väl jag fick!
    Koftan är jättesöt! Gissar att "någon" hellre ser annan användning än för att visa mammas fina knappar? ;)

    SvaraRadera
  4. Så fin kofta och härliga färger! Och söta knappar.
    //Lindasdeli

    SvaraRadera