fredag 20 juni 2014

Tankar om hav och spetskantade bomullsklänningar!

Här står jag och funderar!

På havet... och på vita spetskantade bomullsklänningar... På tygparasoll som skyddar liljevit hud mot sol - på vågor som slår in över stränder... På olyckliga konstnärshjärtan och omålade tavlor... 

Varför? Jo, jag såg nyss den här filmen... Och för ett par år sedan läste jag också boken!

Kan rekommendera båda - för den som vill veta mer om Marie Kröyers liv och historia. Hennes öde, liksom hennes döttrars, är på många sätt hjärtskärande... Men långtifrån enbart sorgligt. Där finns så mycket kraft, klokhet och begåvning - mitt i alla bekymmer! Och jag tycker att jag lär mig så mycket genom både boken och filmen.

Med det här lilla film- och lästipset vill jag önska er en fin midsommarafton! Njut av blomster och nordiskt sommarljus - medan tid finnes!


(Bilder från filmen: "Balladen om Marie Kröyer")

4 kommentarer:

  1. Har du varit i Skagen? Det är en otroligt vacker plats. Vissa av konstnärernas hem finns som museum.
    /Karolina

    SvaraRadera
  2. Nej, tyvärr! Men jag ska åka dit nån gång i framtiden! Kan tänka mig att det är otroligt vackert!!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  3. Ja det är en fin film kanske ska se den i kväll om det fortfarande regnar!

    SvaraRadera
  4. Och vilken vacker bild av dig, Maja!

    SvaraRadera