Jag fick en sådan intressant kommentar, apropå förkläden!
Så här skriver Sia Danielsson:
Min gamla mormor, bekräftat i samlingen husmorsrelaterad litteratur jag äger och samlar på, säger att man ska olika förkläden för olika tillfällen.
Städrock eller heltäckande förkläde med knäppning fram eller i ryggen utan band och stora fickor när man städar. Köksförkläde med bröstlapp och midjeband eller i "förskinnstyp" (som smed och skomakare har) i kulört, mönstrat tyg används vid matlagning. Kjolförkläde utan bröstlapp i kulört, mönstrat tyg vid servering av vardagsmål till familjen (man får ha på sig det vid middagsbordet) eller vid handarbete. Serveringsförkläde i vitt tunt tyg med eller utan hängslen och bröstlapp till servering vid bjudning eller söndagsmiddagen. : )
Spännande - eller hur? Och tack Sia för att du delade med dig av detta!
Nu känner jag starkt att jag nog måste sy mig ett handarbetsförkläde! Alltså ett... kjolförkläde utan bröstlapp i kulört, mönstrat tyg! Visst vore det fint!
fredag 12 september 2014
torsdag 11 september 2014
Vad kan man göra av Hverdagsulden?
| Hverdagsuld i färgen "Lys okker" - en av mina favoritnyanser! |
Jag tänkte skriva några rader om vad Hverdagsulden (Manufakturens nya garn!) kan användas till! En del av er har frågat om det, nämligen...
Tusindfryds Hverdagsuld är ett klassiskt ullgarn bestående 100% ren ull, och har därför har det ullens alla goda egenskaper. När man stickar med ren ull hakar fibrerna i varandra på ett sätt som gör att maskorna liksom håller ihop av sig själva. Det har man glädje av i många sammanhang, till exempel när man vill sticka flerfärgsstickning. Att få till ett fint resultat med flera färger är mycket lättare med riktigt ullgarn...
Ullgarn är överhuvudtaget väldigt förlåtande att sticka med, eftersom ullen i sig hjälper till att foga samman strukturen på ett helt annat sätt än till exempel när det gäller bomullsgarn, där minsta lilla misstag och ojämnhet syns!
Hverdagsuldens grovlek lämpar sig väl för både vantar, mössor, tröjor och koftor. Detta är alltså precis som det låter - ett riktigt vardagsgarn som går att använda till det mesta!
Vill man få tillfälle att lära känna garnet i lite mindre format skulle ju till exempel ett par flerfärgsstickade vantar kunna vara en god idé!
![]() |
| Bild lånad från bloggen Kretido |
Det här norska vantmönstret av Marianne Braastad, som jag har gått och sneglat på ett tag nu, skulle passa perfekt ihop med Hverdagsulden! Och tänk vad roligt att fundera ut en lcäker tvåfärgskombination...
Min påhittiga stickkompis Sara - har spanat i koftan "Colour Block Cardigan" med tanke på Hverdagsulden! Även den passar perfekt med garnets masktäthet - och så är det ju roligt att designen ger tillfälle att kombinera flera olika färger! (Vill man hellre ha en enfärgad kofta så är det ju bara att göra så istället...)
Det var ett par små idéer till att börja med! Det kommer mer förslag framöver...
Här kan du ta dig en titt på garnet och alla de 13 olika färgerna som finns hemma i Manufakturen!
tisdag 9 september 2014
Symöte - Provlappar!
Välkomna på symöte!
Att sticka provlappar är bästa sättet att lära känna en ny garnkvalitet, tycker jag!
Jag brukar prova mig fram med olika stickstorlekar, strukturer och tekniker. Vissa av lapparna blir jag extra nöjd med, och de hamnar i "idékartoteket", för att sedan plockas fram när jag behöver designuppslag!
En annan sak som är bra med dessa små lappar är att att det är lätt att provtvätta dem och se hur garnet påverkas av tvätt och blockning!
Igår kväll bidde de två små provlappar i den nya "Hverdagsulden"! Jag valde att sticka med nyanser som jag förknippar med hösten... Höstlövsgult, dimgrönt och plommonlila!
Det här garnet är så fint! Riktigt ulligt - så där så att maskorna liksom hakar i och lägger sig så fint i varandra... Ska bli spännande att se hur det tar sig ut efter en försiktig handtvätt! Imorgon ska jag experimentera med det.
Hur har ni det med handarbetandet? Något på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:
Att sticka provlappar är bästa sättet att lära känna en ny garnkvalitet, tycker jag!
Jag brukar prova mig fram med olika stickstorlekar, strukturer och tekniker. Vissa av lapparna blir jag extra nöjd med, och de hamnar i "idékartoteket", för att sedan plockas fram när jag behöver designuppslag!
En annan sak som är bra med dessa små lappar är att att det är lätt att provtvätta dem och se hur garnet påverkas av tvätt och blockning!
Igår kväll bidde de två små provlappar i den nya "Hverdagsulden"! Jag valde att sticka med nyanser som jag förknippar med hösten... Höstlövsgult, dimgrönt och plommonlila!
Det här garnet är så fint! Riktigt ulligt - så där så att maskorna liksom hakar i och lägger sig så fint i varandra... Ska bli spännande att se hur det tar sig ut efter en försiktig handtvätt! Imorgon ska jag experimentera med det.
Hur har ni det med handarbetandet? Något på gång? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:
måndag 8 september 2014
Vardag och Hverdagsuld
Äntligen vardag - ropar jag som den vardagsfantast jag är!
Jag har varit bortrest sedan i torsdags - dels på roligt och inspirerande besök hos Järbo Garn i Sandviken och så på ett litet storstadsäventyr! De gångna dagarna har varit väl använda dagar som jag nu smälter över en kopp kaffe i ateljén...
Och apropå vardag - vet ni något enastående roligt? Idag har jag fått hem en ny garnsort till Manufakturen. Danskt ullgarn med det underbara namnet "Tusindfryds HverdagsUld" - ett garn som består av 100% ull och som tillverkas i Europa under schyssta förhållanden. Lägg sedan till att ett nystan inte kostar mer än 30 kr, så förstår ni hur glad jag är över att kunna erbjuda det här garnet!
Att det finns i en herrans massa vackra färger gör ju inte heller saken sämre! Här är några av de 13 härliga nyanserna som nu finns att beskåda i nätbutiken:
onsdag 3 september 2014
Bärfröjd!
Mitt lilla, lilla björnbärssnår skördas nogsamt varje höst! Några bär lite då och då - för att spara på skatterna!
Muffins är perfekt att baka när man har några enstaka bär som man vill ta tillvara. Igår gjorde vi "Björnbärsgömmor" och de blev väldigt goda! En enkel muffinssmet och så i med bären...
Jag sätter alltid ner mina formar i en muffinsplåt när jag bakar muffins. Då håller de formen så bra i ugnen!
Hur går det för er med frukt- och bärskörd?
tisdag 2 september 2014
Symöte - Kvällsstickning!
Godkväll på er! Visst ska vi väl ha ett litet symöte innan dagen är över?
Jag har inga storverk att visa! Bara en kopp kvällste och en liten början som sitter på mina bekväma Karbonz-stickor! När jag stickar på små saker tycker jag att det är praktiskt att använda strumpstickor, även om jag inte stickar runt...
Men ibland är det lilla gott nog! Eller hur? Inga världsomvälvande projekt - utan bara lite anspråkslös kvällsstickning... Så får det vara ibland och det är skönt!
Vad gör ni? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:
Jag har inga storverk att visa! Bara en kopp kvällste och en liten början som sitter på mina bekväma Karbonz-stickor! När jag stickar på små saker tycker jag att det är praktiskt att använda strumpstickor, även om jag inte stickar runt...
Men ibland är det lilla gott nog! Eller hur? Inga världsomvälvande projekt - utan bara lite anspråkslös kvällsstickning... Så får det vara ibland och det är skönt!
Vad gör ni? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:
måndag 1 september 2014
Skördefest!
Nu är det den där tiden när träden dignar av äpplen och plommon och växthuset är alldeles fullt av tomater!
Igår lagade jag min favoritpaj med fyllning av hemodlade tomater, ekologisk fetaost, lokalt odlad broccoli och pinjenötter. Det är en fest för både öga och gom när man får använda så fäggranna råvaror!
Till efterrätt blev det smörstekta plommon och vaniljglass! Så gott att jag inte hann knäppa ett endaste litet foto av anrättningen! Men att smörsteka plommon är lätt som en plätt, så det är bara att prova själv!
Gör så här: Kärna ur och skiva ca 2-3 plommon per person. (Jag gjorde på 8 plommon.) Lägg 2 msk smör i stekpannan låt pannan bli varm, lägg i plommonen och strö över 3 msk rårörsocker och 1 msk kanel. Stek ett par minuter. Servera varmt tillsammans med glass!
Igår lagade jag min favoritpaj med fyllning av hemodlade tomater, ekologisk fetaost, lokalt odlad broccoli och pinjenötter. Det är en fest för både öga och gom när man får använda så fäggranna råvaror!
Till efterrätt blev det smörstekta plommon och vaniljglass! Så gott att jag inte hann knäppa ett endaste litet foto av anrättningen! Men att smörsteka plommon är lätt som en plätt, så det är bara att prova själv!
Gör så här: Kärna ur och skiva ca 2-3 plommon per person. (Jag gjorde på 8 plommon.) Lägg 2 msk smör i stekpannan låt pannan bli varm, lägg i plommonen och strö över 3 msk rårörsocker och 1 msk kanel. Stek ett par minuter. Servera varmt tillsammans med glass!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







.jpg)