lördag 12 juni 2010

Virka en sommardröm!



En regning sommarkväll fotar jag resultatet av de senaste dagarnas virkande. I trädet hänger den - en ljuvlig liten skapelse i rosa och vitt. En sommardröm. Till min lilla prinsessa.

Mönster: Panduro Hobby - Virkad barnkänning
Garn: Marks och Kattens Eco bomull (rosa-323240, vit 323243)

Det här var ett av de roligaste handarbeten jag någonsin gjort. Tycker så mycket om den här klänningen! Det var ren glädje att göra den. Ja, den liksom virkade sig självt;-)

Först virkas de små vita rutorna till livet, som sedan fogas samman av hst. Därefter virkas kjolen på. Den består av stolpar. När kjolen är färdig virkas livet samman i ryggen och så syr man ihop kjolen mitt bak. Efter detta virkar man på en spetskant upptill och nedtill. Jag gjorde en annan kant nertill än vad som föreslås i mönstret - ett varv med stolpar och sedan samma kant som upptill. Sist virkas axelbanden.

Eftersom det var så roligt att göra klänningen har jag redan påbörjat en till i gult som min lilla systerdotter ska få...


Baksida


Liv bestående av sammanvirkade små blomsterrutor


Spetskant nedtill



Att sätta rosett på galgen tycker jag är sött! Ha det fint i regnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar