tisdag 26 oktober 2010

Symöte - Sticka en "Skating Hat" från 1957!





Mönster: Portsmouth: a skating hat av Julie Bierlein
Garn: Drops design, Eskimo (färg: Vit)
Strl: One size

Välkomna på symöte! Idag blir det lite vintage-stickning igen!

Det finns en sådan söt historia bakom det här mönstret, att bara den är anledning nog att sticka sin egen "skating hat". Julie Bierlin som gjort det, berättar att hon fann förebilden i källaren hemma hos sin mamma. Hennes mamma hade burit "öronvärmaren" i slutet av 50-talet under sina två sista High School år i Portsmouth, New Hampshire. Där var "skating hats" högsta mode, och alla flickor bar dem. Det ursprunliga hårbandet som Julie fann i källaren var trasigt, så hon klurade därför ut hur det var gjort och stickade ett nytt till sin mamma.

Nu har jag gjort min egen variant. Känner mig nästan som en skridskoprinsessa i min vita rock och det söta pannbandet... Synd att inte "central park" ligger i arvika. I så fall skulle jag bums gå dit och finåka skridskor;)

Nästa gång jag stickar pannbandet tänker jag dock välja ett något tunnare garn. Det här garnet var lite för tjockt för att strukturmönstret skulle komma till sin rätt... Svårt att veta i förväg eftersom garnerna som står angivna i mönstret är amerikanska och inte finns att få tag på i sverige. Men varmt och mjukt är det! Ett mycket roligt miniprojekt, i tider när vinterkylan kryper närmare inpå!

Hoppas att solen lyser på er också idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar