måndag 25 oktober 2010

Gör en gräddtårta om hösten!







Det är lätt att förknippa gräddtårta med sommar, jordgubbar och vitmålade trädgårdsmöbler i en berså. Men man kan faktiskt äta den på hösten också...

Jag gjorde en enkel, men festlig variant igår!

Gräddtårta om hösten

1 sockerkaka (jag bakade en variant som jag smaksatte med nejlika, ingefära och kanel)
3 dl vispgrädde
vaniljkräm (jag använde en färdig variant, men naturligtvis är det gott att koka sin egen...)
1 korg physalis
citrusströssel

Gör så här:

1. Dela sockerkakan i två delar precis som man gör med en tårtbotten. Bred vaniljkrämen över den undre bottnen. Lägg på locket.
2. Vispa grädden fast och bred den över tårtan.
3. Dekorera tårtan med physalis och strössel.

Det passar fint att smaksätta sockerkakan med någon julig krydda precis som jag gjorde. När höstkylan är här är det gott med lite kraftigare smaker. Jag tyckte det blev tjusigt att dekorera tårtan med några "oskalade" physalis. Skalen påminner ju om höstlöv...




Ha en fin höstvecka!

1 kommentar:

  1. Hej ett litet tips till dig;)

    iLoveGratis är en sajt där man kan skänka bort prylar och möbler man inte behöver istället för att slänga de, på så sätt sparar man pengar men samt hjälper mijön genom att du låter prylen återanvändas!

    Är du en student eller någon annan som behöver möbler och prylar till inredningen av hemmet? hitta det mesta gratis på sajten...

    Just nu finns det 1000-tals prylar som skänks bort allt ifrån gardiner till soffor, bokhyllor och bilar.

    Tipsa gärna dina läsare om sajen:)

    SvaraRadera