lördag 5 februari 2011

Värm en kopp vaniljmjölk! (Och inbjudan till "sockerkakskalas" imorgon!)



I det stora inlägget om vanilj skrev jag om det ekologiska vaniljpulvret jag nyss upptäckt. Med den söta burken följde ett litet info-blad där jag snappade upp det här receptet:

Varm vaniljmjölk

Värm "en kopp" mjölk i en kastrull. Häll upp mjölken i koppen. Tillsätt 1/4 tsk vaniljpulver och eventuellt en sked honung. Drick och njut av den lenande drycken!

Den här drycken är kanske något att ta till innan läggdags. Förr sa man ju att varm mjölk verkar lugnande och avslappnande om man har svårt att sova... Själv drack jag vaniljmjölken till frukost häromdagen och det var ljuvligt gott!



Över till något annat trevligt. I morgon tänkte jag ställa till med sockerkakskalas här på Husmorsskolan. Med anledning av månadens tema för min spalt i Minnenas Journal tycker jag att det kunde passa. Jag kommer att bjuda på ett favoritrecept och så hoppas jag att några av er vill "hänga på" och dela med er av någon sockerkaksfavorit!

Så här går det till:

Jag lägger upp ett länkverktyg där den som har en blogg kan lämna en länk till ett inlägg med sockerkakstema. (Det behöver inte vara ett nytt inlägg, enda kravet är att det handlar om sockerkakor.) Har man ingen blogg går det fint att lämna sitt favoritrecept i en kommentar. Sedan kan vi "hälsa på" hos varandra under dagen och låta oss inspireras!

Vad sägs? Någon som blir sugen på att vara med?

Jag tror att det kan bli hur bra som helst! Hoppas på att få många nya sockerkaks-tips. Och visst låter det som en alldeles utmärkt söndagsaktivitet att läsa sockerkaksrecept?

Vi ses imorgon! En trevlig lördag önskar jag er!

5 kommentarer:

  1. Ser fram emot att läsa recepten men kan själv inte länka på det sättet!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt det låter. Jag är ingen sockerkaksmänniska så jag är verkligen inte expert på just den sortens kaka. Vad kvalificerar som sockerkaka liksom? Muffins? Eller måste det vara i sockerkaksform? Hmm, svårt det bidde.

    SvaraRadera
  3. Vaniljpulver är min nya favorit! Känns både lyxigare och bättre än vaniljsocker. Får ta och testa vaniljmjölken snart..
    Sockerkakskalas låter som en toppen idé! Är dock inte hemma i helgen, så jag kan inte baka nåt att bidra med.. Är dock lite nyfiken på samma som Dorro; vad definierar eg en sockerkaka? Vad säger du?
    Hoppas du får en skön lördagkväll! Kram Emma

    SvaraRadera
  4. Hej..låter som en spännande söndag.. tror att jag ska kika i mina recept om det finns något som passar.. inte säkert men...
    Pia

    SvaraRadera
  5. 4U2: Du kanske kan lämna en kommentar med något bra recept? Annars får du bara njuta av de recpet som eventuellt kommer in:)

    Dorro: Oj, vilken svår fråga... Kanske är det just formen som definierar en sockerkaka? Men låt inte det hindra dig. Dela med dig av nåt bra bara;)

    Emma: Ja, det var klurigt det där;) Vad tror du? Formen är det enda vettiga jag kommer på. Ingredienserna är ju oftast ungefär desamma, men kan ju variera också. Bakningsmetoden är ju också ungefär lika från gång till gång... ja svårt. Länka gärna till något gammalt inlägg om du vill! Kanske har du någon gammal höjdare att bjuda på;) Kram fr Maja!

    Pia: Vad roligt, Pia! Då väntar jag med spänning;)

    Hälsningar från Maja!

    SvaraRadera