måndag 18 april 2011

Servera Vit Chokladmousse med fruktsalsa!



Igår hade vi långväga besök... Ända från Island kom vår vän Siggi! När någon gjort sig det besväret vill man ju naturligtvis anstränga sig till lite extra. Så vi bjöd på en italiensk huvudrätt - citronpasta med tillbehör. Måltiden avrundades med ett av mina säkra kort när det gäller desserter. Det är den här vita chokladmoussen som alltid lyckas och gillas av de flesta!

Hittade receptet i en tidning för många år sedan. Fastnade för det bland annat för att det är en så fin vår- och sommardessert. Frukten/bären ger perfekt balans åt den fylliga moussen. Kanske kan vara något för påskbordet?

Vit Chokladmousse med fruktsalsa

8 portioner Tillagning ca 15 minuter + minst 2 timmar i kylen

Ingredienser
2 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 dl kesella

Fruktsalsa
1 mango
2 persikor
2 kiwi
0,5 dl myntablad
2-3 tsk socker eller flytande honung

Vispa grädden. Smält choklade i vattenbad. Blanda den smälta chokladen med kesellan. Rör ner grädden. Fördela smeten i 8 glas och ställ i kylen att stelna minst 2 timmar.

Skala och kärna ur frukten och skär den i små tärningar. Blanda den med mynta och socker eller honung och ställ i kylen. Skeda fruktsalsan över moussen strax före servering. Frukten kan förstås ersättas med färska bär i mån av tillgång. Igår kom jag över jordgubbar, så de fick ersätta persikorna. Jag använder alltid honung till salsan - myntabladen kan ersättas med torkad mynta. På sommaren när jag har mynta i landet plockar jag färsk, men på vintern använder jag oftast torkad.

Jag önskar er en fridfull påskvecka!

1 kommentar:

  1. Det låter otroligt smaskigt! Och man kan ju inbilla sig att frukten gör det hela lite nyttigare ;)I ala fall kanske det känns mindre mastigt efter en middag?

    Tror att jag ska prova detta på vår årliga mors dags-middag. Både min och min karls mamma har alla pryttlar de behöver, så vi brukar bjuda över dem på en härlig middag med vin och trevligt umgänge istället. Förra året gjorde jag vaniljpannacotta med hallon som efterrätt.

    Glad påsk lite i förväg!

    SvaraRadera