onsdag 29 augusti 2012

Tomattider!

Nu mognar mina tomater! Jag har väntat och väntat och så för en dryg vecka sedan började det lysa rött i tomatplantorna. Det blev sent i år - av flera skäl. Dels för att växthuset ju faktiskt inte blev färdigt förrrän i mitten av juni, men också för att det har varit så sällsynt lite sol i sommar.

Det är en särskild känsla att plocka tomater från en planta som man sett växa fram ur ett lite frö - nästan lite högtidligt. Jag har två sorters körbärstomater - stora röda och små gula. Båda sorterna är otroligt söta och goda! 

Det blir roligt nästa sommar, när växthuset står där i trädgården redan från början. Då kan tomaterna få flytta ut så snart det är frostfritt! Vi får se vilka sorter jag satsar på då? I vinter ska jag studera frökatalogerna...

Men nu skulle jag vilja be er läsare om råd! Om det skulle vara så att alla mina tomater inte hinner mogna - vad brukar ni göra av era gröna tomater? Har ni några bra recept på lager? Marmelad, chutney, tomatsås eller något sådan? Jag tar gärna emot tips!

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Samma här, sent mognade tomater som precis börjar få färg när säsången nästan är över. Har inga recept men jag brukar kunna ta in alla kart och lägga i en skål som jag ställer i ett fönster med mycket sol. Så kan de stå och mogna eftersom förvånansvärt länge.
    Tack för en trevlig blogg med många bra tips och recept!

    SvaraRadera
  2. Tomatmarmelad!!!!!

    http://nal-o-trad.blogspot.se/2012/03/note-to-self.html

    http://nal-o-trad.blogspot.se/2011/11/avstressning-med-marmeladkok.html

    SvaraRadera
  3. Ta in hela klasar och häng dem inomhus, gärna i ett fönster. Då mognar tomaterna. De blir inte lika söta som om de fått mogna på plantan, men fortfarande mycket godare än köpetomater.

    Jag brukar även lägga in hela gröna tomater - jättegott som tillbehör till kött.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, jag började just skriva ett svar men sen såg jag att Fröken Pimpinett här ovan skrivit exakt samma sak som jag hade att säga: solmogna i fönstren eller inläggningar! Det kan vara rätt så gott att göra en tomatsalsa av gröna tomater och sedan ha till tacos.

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för tipsen - alla! Nu blev jag lite klokare;)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Tomatsallad, liknar hackad gurka till utseendet men helt annan smak. Mycket gott till olika kötträtter bl a.
    //Kicki

    kicki.ternstrom@hotmail.com

    SvaraRadera