fredag 4 januari 2013

Den stora bagardagen!

  









Igår var det en riktig bakdag för mig! Johanna (min mans äldsta dotter) och jag barrikaderade oss i köket och bakade två sorters franska bakverk. Jag gjorde "Petit Beurre" (Franska smörkex) och Johanna, "Macarons".

Det tog en stor del av dagen, och vi hade det väldans trevligt under tiden! Dessutom lyckades vi med båda sorterna, vilket gjorde det hela än mer värt mödan.

Macarons är ju inte det lättaste man kan baka, men på andra försöket (som var igår) fick vi kläm på det. Bottnarna blev precis så där frasiga som de ska vara.

Smörkexen var så roliga att göra. De påminner lite om "shortbread" i smaken. Jag fann receptet i en liten presentsats med bok och medföljande kakmått/-stämpel. Verkligt trivsam bakning! Nu längtar jag efter att utforska den här sortens kakor mer och testa andra sorters smaksättningar...


4 kommentarer:

  1. Imponerande! Hälsa så mycket till Johanna!

    SvaraRadera
  2. Bakat har stått på schemat här också i dag. Tänkte testat på att göra macarons men tiden fanns inte riktigt.
    Vill tacka för det fina mönstret på kalendersjalen som du gjort. Jag tog mod till mig och klarade faktiskt av det! Ok, jag erkänner, det finns ett par fel men inget väldigt märkbart. Jag är stolt över mig själv och stickningen gav mersmak :)
    //Karolina

    SvaraRadera