tisdag 22 juli 2014

Symöte i kvällningen - Lappen!

Hörrni, det får allt bli ett litet symöte idag, även om timmen är sen!

Igår kväll stickade jag en provlapp, som jag gått och funderat på att göra ett tag. För något år sedan kom jag över en stickad väst från 1940-talet (gissar jag), och det är den som jag planerar att rekonstruera. Den är underbar! Lite folkloristiskt naiv blandat med en gnutta tyrolerkänsla! Tänker mig att den skulle kunna bli den perfekta höstvästen...

Jag kommer att sticka västen i Excelana 4ply och Limited Edition-färgen "Dark Mandarin"! Den är så mustigt höstfin! (Tyvärr är "Dark Mandarin" slutsåld för tillfället, men förhoppningsvis kommer jag kunna få hem mer till syfestivalen!)

En utmaning med det här projektet är att fånga det naiva, lite flyktiga broderiet - som liksom ger västen dess charm. Det oprecisa men ändå fulländade... Balansen i de spretiga stygnen och de dämpade nyanserna.

Jag använde "Fenella" till broderiet, och det är en fröjd att se hur fint Fenella och Excelana matchar varandra!

Nu är lappen gjord - och framför mig har jag nu en del beräkningar, rätt mycket stickning och lite mönsterskriveri som förhoppningsvis kommer att resultera i ett mönstersläpp framåt höstkanten...

Någon som skulle vilja ha en Tyrolerväst i höstgarderoben?


Hur har ni det själva med handarbetandet? Orkar ni med något i värmen? Utifall att - lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg, med hjälp av länkverktyget nedan:

1 kommentar:

  1. Jag har gjort en Stålmannen till sonen efter att han sett en bild i boken My crochet doll. Bild finns i Husmorsskolans grupp på Ravelry. Har äntligen lärt mig att lägga in bilder där :)
    /Karolina

    SvaraRadera