fredag 27 augusti 2010

Franskt är fint!



Mönster: Robe coquette av Astrid le Provost (Citronille)
Strl: ca 4 år
Tyg: Jag använde mig av två olika bommulstyger. Det blommiga är ett vintagefynd. Det prickiga har jag köpt nytt i en tygaffär i Arvika.


Baksida

För en tid sedan upptäckte jag det franska företaget Citronille. Citronille tillverkar sy och stickmönster både för barn och vuxna. Deras modeller är så enastående stilrena och fina! Kläderna har helt enkelt det där lilla extra;) Den där franska kryddan...
Till min förtjusning fann jag ett antal mönster för fri nedladdning på nätet. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att ge mig i kast med dem;) Så här gjorde jag:

När man skrivit ut mönstren från internet måste de förstoras enligt en procentsats som finns angiven på varje mönster. Jag gick till en lokal tryckerifirma och fick hjälp med det. De skrev ut mönstrena på en lite kraftigare typ av papper vilket var praktiskt när man skulle hantera dem sedan.

Eftersom det mönstret jag ville använda var avsett för en 18-månaders baby fick jag förstora det. Det gjorde jag genom att lägga till 3 cm (för att få strl 4 år) utom i ärmhålen där man lägger till mindre (annars blir de för trånga). Där gick jag lite på känn och skissade på mönsterpappret tills jag var nöjd.







Jag gjorde den lilla västklänningen vändbar. Då syr man två identiska klänningar som vänds mot varandra (aviga mot aviga). Innan klänningarna sys ihop genom att man kantar både linning, halskant, ärmhål och bakre kanter med snedslå är det viktigt att man pressar isär axel och sidosömmar! Tänk också på att när man kantar ett plagg med snedremsa, behövs ingen sömsmån längs med de sömmar remsan sys på.


Den här klänningen är enkel och anspråkslös i modellen. Det som får utgöra finessen är ju möjligheten att vända den. Prickigt eller blommigt? Det är bara att känna efter vilket humör man är på;)

2 kommentarer:

  1. Vilken söt klänning! Du kan franska, va? Jag kan typ tre ord...tack, ägg och god morgon :-)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Tack! Nej, jag kan faktiskt inte franska... Önskar att jag kunde dock! Lär mig stick och sytermer efterhand... men det tar sin tid. Den som ändå talade flytande;)

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera