lördag 14 augusti 2010

Sticka en liten, liten kofta!





Mönster: Little Kina av Muriel Agator från Kids Tricot
Garn: Rowan Calmer
Storlek: Den minsta av två möjliga

Att göra dockkläder är något jag längtat efter! Och nu är det ju fritt fram eftersom min dotter har nått "dockåldern";)

Har sedan en tid tillbaka beundrat den franska stickdesignern Muriel Agators kollektion. Hon gör så fina mönster! Man vill sticka precis alla på en gång! En av hennes populäraste designer är en kofta som finns i både dock-, barn- och vuxenversion. Den heter "Kina" och stickas i ett enda stycke uppifrån och ner. En sinnrik och klädsam konstruktion. Dockmodellen och vuxenmodellen kan man ladda ned gratis här. Och barnmönstret kan man köpa på samma ställe. Där finns även fler av Muriels modeller i dockformat och alla minimönstren är gratis! Att sticka en liten dockkofta kan ju vara ett bra nybörjarprojekt. Det är också ett utmärkt sätt att ta tillvara på restgarn. Jag stickade koftan på en kväll. Alltid roligt med miniprojekt:) Kommer med all säkerhet att sticka fler av Muriels dockkläder och planerar också att göra den stora "Lady Kina" till mig själv.
Hur man gör den klädda knappen på koftan tänker jag visa er en annan dag... Ha det fint tills dess!





7 kommentarer:

  1. Tvättar just nu dockan i maskinen, ska bli spännande att se hur det går! Sedan ska jag klä den i din fina kofta! /Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej!!!

    Hur gick det med dockan. Hoppas att den blev ren och fin utan att förlora formen. Så roligt att koftan passade:)

    /Maja

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilken söt dockkofta! Finns mönstret på svenska eller möjligen engelska?
    Hälsn Ida

    SvaraRadera
  4. Ida: Det finns på engelska om du klickar på mönsterlänken i inlägget - tyvärr inte på svenska dock... Lycka till med stickningen! Koftan är jättekul att göra!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Har försökt ladda ner mönster på dockkoftan,det går inte,kan du lägga ut mönstret här?
    Hälsningar
    Carina

    SvaraRadera
  6. Hej, Undrar också om du råkar ha mönstret sparat? Det är en jättefin kofta och hade gärna stickat några till mina waldorfdockor. :) Men mönstret ligger inte kvar under länken...

    SvaraRadera