onsdag 4 augusti 2010

Sticka koftan för regniga dagar...





När sommarens regnskurar gör gräset vått och bladen regntyngda. Då vill jag gå längs grusgångarna och andas den friska luften. Trädgården är vacker även under regniga dagar. Men jag behöver en mjuk kofta att dra över axlarna på mina promenader...

Redan i mars berättade jag om mönstret från Rowan som jag fann gratis på nätet. Hedda heter koftan. Nu är den färdig. Och jag är så glad åt den!





Mönster: Hedda av Martin Storey - Rowan (observera att bilden av modellen är fel i mönstret) Storlek: 40 (Jag läste att strl var små i mönstret så jag gick upp en strl, alltså från 38 till 40. Det blev bra!)
Garn: Alpaca Cotton från Rowan i färgen "Raindrop"
Knappar: Gamla pärlemorknappar från mina gömmor



Koftan är förhållandevis enkel att sticka. Blev väldig nöjd med passformen! Garnet är mjukt och följsamt och "fyller bra". Jag tycker så mycket om den här typen av basplagg som man kan bära år efter år... "Hedda" kommer att bli en favorit!

10 kommentarer:

  1. Måste först säga vilken jättefin, mysig och intressant blogg du har! Jag älskar historia och vintage, 40- och 50-talet och att handarbeta och din blogg är jätteintressant att läsa!

    Din stickade kofta vart ju jättefin! Så "enkel" i modellen, och det är precis en sådan modell jag varit på jakt efter att sticka åt mig själv! :)

    SvaraRadera
  2. Hej, Elina!

    Vad glad jag blir att höra det! Roligt att min blogg är till glädje för andra:) Det är ju liksom min förhoppning...

    Kul att du tyckte om koftan! Ja, visst är det använbart med en sån här "enkel modell". Jag har "bott" i min sedan den blev färdig;) Rekommenderar verkligen både mönstret och garnet! Gick fort att sticka den för garnet "fyllde" så bra. (Som sagt var så är bilden fel i mönstret så att du inte blir konfunderad när du ser en annan tröja där...)

    Lycka till med stickandet och välkommen åter till Husmorsskolan!

    Hälsar Maja!

    SvaraRadera
  3. Jättefin kofta. Vad är det för garn? Ull eller bomull. Enl namnet båda :-)
    Har stickat pulsvärmare i alpackaull och de blev helt jättesköna. Trots att jag har lite svårt för ull. Men jag gillar pulsvärmare...(mestadels på vintern, alltså)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Skrev genast ut mönstret och beställde garnet ;)
    //Johanna

    SvaraRadera
  5. Elsamarianne: Det är en blandning av alpaca-ull och bomull. Detta gör garnet lätt och luftigt, men ändå varmt! Ja, pulsvärmare är skönt på vintern! Ska nog virka mig ett par nya såna framöver...

    Johanna: Åh, vad roligt att höra! Kul att du blev inspirerad! Lycka till med stickandet framöver då... koftan är verkligen värd lite jobb;)

    Många hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken fin! ser verkligen ut som en sån där klassisk kofta som alltid funkar.. :)

    ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  7. Olivia: Tack! Ja, den blev ett välkommet tillskott till min basgarderob... Grått är så fint! Fast man liksom glömmer det ibland.

    Ha det fint!
    /Maja

    SvaraRadera
  8. Åh så fin! Men det verkar som att jag aldrig kommer aldrig orka lära mig sticka! Sy är iofs trevligt men jag hade gärna kunnat båda...

    SvaraRadera
  9. Tack, Nusse! Det är aldrig försent att lära sig sticka;) Börja med små, enkla projekt och sök upp någon som kan visa dig hur man gör, så lär du dig snart! Du är ju så duktig att sy så det är nog enkelt för dig tror jag:)

    Lycka till!
    /Maja

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag såg din fina kofta Hedda och blev så sugen, men länken till mönstret funkar inte längre. Har du nån aning om ifall det går att få tag på mönstret nån annanstans?

    Hälsningar Elsa

    SvaraRadera