måndag 8 november 2010

Gör dina egna chokladpraliner!





Att göra sina egna chokladpraliner är både enkelt och festligt!

För att göra det behöver man en pralinform. Jag köpte min i en husgerådsbutik i Paris. I den blir det praliner i form av små rosor. Tjusigt värre! Jag tror att Panduro Hobby säljer formar här i Sverige? Har någon av er tips på andra ställen där man kan köpa dem?



Husmorsskolans enklaste chokladpraliner

15 st

200 g ljus choklad
lite baknougat

Smält chokladen i vattenbad. Dela nougaten i små bitar. Häll den smälta chokladen i formarna med hjälp av en tesked. Fyll inte riktigt ända upp till kanten. Peta ner en nougatbit i varje form. Fyll på med lite mer choklad om det behövs. Jämna till pralinernas botten med hjälp av en bordskniv. Låt stelna i kylskåpet i ca 20 minuter. Tryck pralinerna ur formen. Färdigt!

15 kommentarer:

  1. Formar till små godheter har även tupperware, jag köpte där för några år sedan en i silikon, den är dessutom lätt att vända ut och in.
    hemma gjord choklad/nougat är GOTT.

    SvaraRadera
  2. Det där var lagom enkelt t o m för mig.
    Kan bli nåt att pyssla med inför julgodistillverkningen. Vi brukar ha marsipan/mandelmassa på längden o tvären, men detta måste jag prova.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Oj, vad fina och goda de där verkar! Det måste jag testa, ska kolla efter formar i nån välsorterad butik! Kram från syster

    SvaraRadera
  4. Åh, vad enkelt! Kan man använda vanliga isbitsformar tro?

    SvaraRadera
  5. Karin: Jaha, tupperware har sådana. Bra att veta. Min form är av silikon. Jättesmidigt att ta loss chokladen ur den!

    Elsamarianne:Ja, det här var riktigt enkelt! Så tveka inte att prova! Fast mandelmassa är ju också gott;)

    Lisa: Ja, de blev jättegoda! Kul att gör avar de också:)
    Kram!

    Jennifer: Höll precis på att klura på det där med isbitsformar själv! Borde ju faktiskt gå att använda sådana tycker jag? Ja, enkelt var det!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  6. WOW! :D åh, detta är verkligen något jag ska göra under advent för att få lite försmak julen! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Åh,det där är precis lagom svårt för att det ska kunna vara bara mysigt att stå och göra i jultider. Nu behöver jag bara lite formar. :)

    /C

    SvaraRadera
  8. Kollade efter prlinformar på nätet och hittade sidan pralinformar.se där man kan beställa både formar och hitta recept o tips. bara som ett litet tips :-) /Lisa

    SvaraRadera
  9. Elina: Vad roligt att du uppskattade tipset! Lycka till med julpysslandet:)

    Cornelia: Javisst är det bra med sådant som är lagom svårt! Så att man hinner njuta av julstämningen!

    Lisa: Åh, tack för det spännande tipset! Då vet vi var man ska söka!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  10. pralinformar.se har ett stort sortiment! Så fina dina praliner är!

    SvaraRadera
  11. En annan sida med mycket fina bakgrejer är bakers.se kolla i deras katalog :)

    SvaraRadera
  12. Fint!
    jag brukar använda mina hjärtformade silikonformar (eg. för isbitar) som jag köpt på IKEA, för typ 15kr, jättebilligt! :D
    //Johanna

    SvaraRadera
  13. Hej Maja!
    Hittade ditt recept och testade, tyckte det var jättegott och -enkelt. Jag har lagt ut receptet på min hemsida, självklart med en länk till dig, jag hoppas du tycker det är OK! Men så här goda recept är väl till för att spridas :). Du är välkommen att titta in på min hemsida och kolla hur det ser ut och att du tycker det är OK. www.luluzetterqvist.n.nu

    Mvh Lulu Zetterqvist

    SvaraRadera
  14. ser super gott ut! ska testa själv för första gången imorgon. jag köpte pralinformar på bagarenochkocken.se de har även butik i göteborg, men på dderas hemsida finns en inspirerande video om hur man gör praliner.

    malin

    SvaraRadera
  15. Åhlens vet jag har haft. Jag har köpt på ebay ( men så är jag en ebay nörd oxå)
    Jätte söta praliner måste jag prova att göra.

    SvaraRadera