fredag 12 november 2010

Radioinspelning!

Idag spelades det in radio hemma hos mig. Anna från morgonradion i Sveriges Radio - Värmland,var på besök. Det var underbart kul! Av den anledningen steg jag upp kl. 06.00. för att baka pepparkakor. Och nu har jag julpyssel högt och lågt i vårt matrum. Det är också underbart;)

Jag återkommer inom kort med mer information om när och var pysslandet och intervjun kommer att sändas. Här är några "glimtar" från dagens aktiviteter:











Snart kommer min familj hem. Då ska vi elda i vedspisen! Vill passa på att säga tusen tack till er läsare för alla värdefulla råd och tips ni gett mig om eldandet/bakandet i vedspisen! Vad vore Husmorsskolan utan era kommentarer...

Ha nu en lugn och fridfull fredagskväll!
/Maja

3 kommentarer:

  1. Vad det ser mysigt ut med julens förberedelser. Kan nästan känna doften.
    Så roligt att vara med på radion! Ha en skön helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Jovisst ja, fler spis-tips: jag brukar olja in min med vanlig matolja istället för svärta. Innan jag tänder den, ska vara kall alltså. Luktar lite när det blir varmt. Svärtan gör spisen svart och fin och hindrar rost, men oljan hindrar rost och får fram järnfärgen.
    Elda minst en timma innan du börjar baka. Svårt att baka stora matbröd, gör hellre småbröd.
    ad jag kan se på din bild så verkar det om röret går ut från baksidan av spisen och syns inte. Bra. Om inte spisen har ny eller ganska ny cement inuti så kan det var svårt att få bra värme. Det kan man åtgärda själv. Hör av dig så kan du få tips...
    Och för att lyxa till det så kan man lägga i en sten (täljsten) i botten för att få jämnare värme. Och till sist, termometer. Och vänd...
    Och njut!
    kram elsamarianne (som har en Näfverkvarn-spis)

    SvaraRadera
  3. Tusen tack, Elsamarianne! Toppen med alla fina spistips! Nu ska jag nog klara ett provbak. Ska göra några små matbröd till att börja med, tror jag...

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera