måndag 14 april 2014

Om Karinförkläden!


 
Som ni vet har förkläden varit på tapeten under den senaste tiden här på bloggen. Många har hört av sig och frågat särskilt om mitt Karin Larsson-förkläde (Karin-förkläde, eller Carl Larsson-förkläde, som det också kallas.) Roligt att ni gillar modellen!
 
Som jag berättade tidigare, har jag ärvt det här förklädet efter min mormor. Hon hade nästan alltid den här sortens förkläde. Så länge hon orkade sydde hon sig ett nytt då och då, och på äldre dagar försåg min moster henne med nya när det behövdes. Detta är ett av de senare, och är därmed sytt av moster Anna Lena.
 
Den här förklädesmodellen är nästan som en klänning. Därför känner man sig både "klädd" och fin när man bär ett Karin-förkläde. Dessutom är det praktiskt för att det skyddar så bra! Jag som är fickfantast - gillar också de rymliga fickorna!
 
När jag och min syster var små sydde mormor klänningar i just den här modellen, till oss. Ni vet i stil med förklädesklänningarna som Madicken och Lisabeth har?
 
Jag visste med mig att jag hade sett ett mönster till ett Karin-förkläde någonstans, och nu har jag letat reda på det som jag hade i gömmorna. Tyvärr är det inte riktigt samma variant som den jag har... Till exempel saknas ärmvolangen. Jag lägger upp bilder på mönstret ändå, utifall någon skulle vara intresserad. Så ska jag leta vidare efter själva orginalmönstret. Jag gissar att det kan finnas hos någon av mina mostrar...
 
Carl Larsson-gården säljer också ett Karin-förkläde som tillverkas av Nyblom Kollén. Så här ser det ut! Inte heller riktigt likadant, men hemskt fint det också! Jag har själv ett solgult sådant!
 
Mönstret nedan är hämtat ur boken "Lättsydda Accessoarer" från "Hela familjens hobbybibliotek":



3 kommentarer:

  1. Efter att jag sett ditt inlägg om Karin förkläde började jag kika runt på internet om jag kunde hitta ngt mönster. Till slut hamnade jag på den här sidan där det också finns ett mönster att beställa http://www.karinforeningen.se/attachments/File/Folder_Karinf__reningen_allm__n_pdf.pdf
    Har beställt ett mönster, som jag får till påsk när jag ska besöka min dotter i Lund. Lägger upp bilder på min blogg, när jag sytt upp ett! Det är härligt med all inspiration man hittar på varandras bloggar!

    SvaraRadera
  2. Jag kan passa på att tipsa om "Förklädesboken" av Kerstin Lokrantz. Den innehåller en hel samling av mönster på fina förkläden. Jag hittade mitt exemplar på loppis för en spottstyver, men har sett att den finns på antikvariat.net (där den tyvärr är väldigt dyr). Biblioteket är nog en bättre idé!

    SvaraRadera
  3. Så vackert förkläde, bara en fråga, kan inte en man få använda ett sådant förkläde??
    Jag gillar modellen för att den täcker kläderna bra.
    Med vänlig hälsning
    Anders

    SvaraRadera