tisdag 15 april 2014

Symöte - Hjärtan och tulpaner!

Hej där, symötesvänner!

Jag håller på att virka ett litet kartotek av filtmönster... Olika sorters tekniker för att framställa filtar intresserar  mig nämligen mycket.

Ni vet att jag skrivit både om grytlappar och förkläden tidigare här på bloggen - och om vilka underbara utgångspunkter för kreativitet, dessa föremål är. Detsamma gäller förstås även filtar!

Det är som att maskorna djärvare, färgvalen modigare och viljan att utforska material och teknik - växer så snart en filt ska tillverkas. Och så är det hela symboliken i filtar också... Att de ska värma. Omtanken, välviljan som liksom går hand i hand med själva tillverkandet. Kärlekshandlingen som det innebär att tillverka något värmande åt en annan människa. Fint är vad det är!

Provlapparna på bilderna är tillverkade i två väldigt våriga tekniker. I alla fall upplever jag dem som våriga! En liten tulpanrabatt, och en lång rad av hjärtan.

Ni kommer att få se fler provlappar här framöver. Målet är att få ihop ett helt gäng av noga dokumenterade tekniker. Och möjligtvis kanske det här projektet utmynnar i en liten kurs, senare i år. Vi får se... Roligt är det i alla fall! Det vill jag lova!

Ett litet P.S. också: Tack för alla tips som kom in angående mönster till Karin Larsson-förklädet som jag skrev om igår! Roligt att ni är både intresserade och engagerade!





Hur går det för er? Lämna gärna en länk till ditt syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

7 kommentarer:

  1. Blommönstret var ju bara helt fantastiskt! Jag har virkat filtar till mina brorsdöttrar i 2-årspresent och har länge letat mönster till den yngstas filt. Går det att hitta detta blommönster någonstans? Skulle så gärna vilja virka en sådan filt till henne.

    SvaraRadera
  2. Här finns det: http://www.redheart.com/free-patterns/flowers-row

    Med vänlig hälsning Maja

    SvaraRadera
  3. Komiskt att du skriver om filtar i dag. Det är babyboom i bekantskapskretsen och första filten ut ska levereras i helgen. Fast den är rätstickad i två färger med ett virkat äppel som applikation (efter ditt järbomönster, det som är på en babykofta). Till det har jag virkat en äppelmössa. Sen har jag lyckats producera mina livs första raggsockar som min svåger ska få samt en nyckelpigamössa till en annan ny bebis. Sist ut som ska bli klart innan helgen är en hundleksak i form av en katt. Behöver jag säga att jag suttit hemma i soffan och snorat en vecka ;-)
    /Karolina

    SvaraRadera
  4. Nej så gulligt! Särskilt tulpanerna :)

    SvaraRadera
  5. Tulpanbården var jättefin! Väldigt vårig och så fin i färgerna!

    SvaraRadera
  6. Ah, så fina! Jag vill lära mig att virka ordentligt för deras skull!:) Kurs senare i år låter bra!

    SvaraRadera
  7. De var de vackraste och sötaste provlappar jag sett!=0)

    SvaraRadera