fredag 26 februari 2010

Koka syster Lisas somriga jordgubbskräm!

Känner du dig också frusen? Det gör i alla fall jag. Därför kommer här något värmande från mig till dig.




Dagens recept är en somrig jordgubbskräm, som min syster lärt mig göra. Att koka sin egen kräm är enkelt och inte alls tidskrävande. Resultatet blir överlägset den kräm du kan köpa i tetrapack eller pulverform på affären. Dessutom har du själv full koll på vad som är i den...

Härligast av allt är förstås att använda sig av färska bär och frukter! Men på vintertid får man fuska med frysta alternativ. Jag brukar frysa in småpåsar med t.ex. blåbär, äpplen, lingon, så kan jag plocka fram dem när jag vill göra en paj, kräm eller något annat gott. Jordgubbar har jag tyvärr inte haft tillfälle att plocka i någon större mängd, så de jag använde till krämen kommer ifrån ICA...

Här är receptet:


Syster Lisas somriga jordgubbskräm

500 g jordgubbar
8 dl vatten
1,5 dl socker
4 msk potatismjöl

Koka upp ingredienserna under omröring. Låt koka tills jordgubbarna är mjuka.

Om du vill lyxa till det kan du servera krämen med en klick vaniljglass. (Det gjorde jag idag...)


Jag önskar dig en god kräm och en trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar