torsdag 6 januari 2011

Ordning i hallen!



Under vinterhalvåret har mössor och vantar en benägenhet att breda ut sig över hallen med en kraft som är nästintill omöjlig att stoppa. Var man än tittar ligger det en halvblöt udda vante och väntar på att någon "förälder" ska böja sig ner och plocka upp den...

Här kommer några små tips som kanske inte löser, men i alla fall lindrar den här situationen lite:
  • Förvaringskorgar är a och o. I alla fall i en ädre hall som den vi har... Hatthyllorna ser annars överbelamrade och lite "skräpiga" ut, så fort ett par personers tillhörigheter ligger där. Dessutom ramlar saker och ting ner om man inte har något att lägga dem i.
  • Använd skilda förvaringskorgar för olika personer. I vår familj har vi en för de vuxna och en för minstingen. Då vet man var man ska leta när något är försvunnet.
  • Så långt det är möjligt: Ha endast ett par vantar, en mössa och en halsduk framme per person. Annars svämmar förvaringskorgarna snabbt över av inaktuella plagg som i värsta fall inte ens används längre.
  • Rensa ofta! Laga det som är trasigt. Släng det som inte går att laga.
  • Hattaskar är fina som förvaringsmöjlighet i hallen. (Min är nytillverkad och köpt på en bokhandel för något år sedan.)

Fler tips, någon? Och glöm inte: Snart är det vår igen;)

7 kommentarer:

  1. Ja, suck. Förvaring i hallen är ett stort problem hemma hos oss helt och hållet på grund av mig. Jag ÄLSKAR mössor och halsdukar. Det svämmar över! Kan inte komma på hur jag bäst löser det. Mannen tycker slänga lite mössor men jag håller inte med:)

    kram

    SvaraRadera
  2. Hallen och förvaring är ju en "hot spot", för den är det första man ser... och ett första intryck.
    Har en spann, hink, som det varit godis i och den har jag till mössor o vantar som använts på gården. I en hylla har jag sorterat vantar på en, mössor och benvärmare på en...
    Nu har vi inga barn hemma längre, men när vi hade det, så hängde jag små cykelkorgar på elementet för varje unge. De hade egna tags,såna som man sätter på resväskor, och det funkade otroligt bra. Tagsen fick följa med på resor...
    ha en skön helgdag
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Lyckost dej som har en"äldre" hall.. min dröm är ett gammal hus.. men det förblir en dröm:) Nu får man göra det bästa av det som är och går.. hallen just nu är under fundering HUR den kan bli bättre.. letar hela tiden bilder på hallar över allt..gillar dina hyllkrokar.. ha de gött
    Pia

    SvaraRadera
  4. Appropå blöta vantar och dylikt så är det ju bra att hänga dem på element, men de ramlar lätt ner osv. Så jag har hängt en cykelkorg på elementet där jag lägger vantar och mössor som är blöta. På så vis blir de varken för varma eller ramlar ner bakom elementet. Och de är alltid torra och uppvärmda när man ska ha dem. Det bästa av allt är att man bara kan slänga av sig ner i korgen :p

    SvaraRadera
  5. Samtliga: Tack för smarta tips! Det där med cykelkorg på element låter som en höjdare... Och Elsamariannes idé med tags var också strålande tycker jag!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! jag undrar, har du bara krokar,inga galgar för jackor? jag skulle helst slippa vår fula hatthylla men undrar om det funkar m bara krokar??
    Jättefin blogg du har, kul att hitta den! :)
    / Nettan

    SvaraRadera
  7. Nettan: Hej och varmt välkommen hit till Husmorsskolan! Jag har bara krokar på hatthyllorna, men sedan har jag också två stora garderober i hallen och i dem finns det klädstång för galgar. Så alla kappor/jackor som behöver galge hänger vi där inne. Kan vara lite opraktiskt med "bara" krokar ibland när det kommer gäster men då brukar jag tillfälligt hänga fram några galgar på krokarna...

    Hälsningar fr Maja

    SvaraRadera