lördag 29 januari 2011

Namna och brodera!



På tisdag kommer det nya numret av Minnenas Journal. Där kan man läsa del 2 av min spalt, "Majas Husmorsskola". Den här gången är rubriken "Baka Sockerkaka!". Och som vanligt kommer det att dyka upp en hel del bonustips här på bloggen.

Men innan vi går vidare till sockerkakor, vill jag bjuda på ett sista litet broderinslag. Jag har ju tidigare skrivit om märkdukar både på bloggen och i januarinumret av Minnenas Journal. Här kommer en liten anknytande text om märkböcker:



Märkböcker

I början av 1900-talet tog märkböckerna över märkdukens funktion som mönsterbank. En märkbok kunde förutom alfabet av olika modeller innehålla; siffror, bårder och andra typer av dekorativa mönster. Där kunde också finnas färdigkomponerade monogram, mönster med barnmotiv, mönster för dekoration av kläder, sömnadsinstruktioner m.m.

Märkböcker kan man hitta både på loppisar, antikvariat och inte minst på tradera. I dem kan man botanisera bland vackra alfabet och mönster och låta sig inspireras av gamla tiders estetik!

Ha en trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Åh, exakt denna har jag också. Det är kul med märkböcker från olika årtionden, hittade en från 20/30-tal som var starkt art deco-inspirerad. Fint som snus.

    SvaraRadera
  2. När mamma lärde mig brodera korsstygn hade jag en gammal märkbok från hennes ungdom.
    I den fanns även gunghästar som jag broderade på aidaväv med gigantiskt stora rutor.
    Men det blev fint :)
    Undra om den boken finns kvar än....

    Jag ser fram emot tisdag då MJ kommer ut.
    Ha de gott!
    //Johanna

    SvaraRadera
  3. Anna: Åh, Art Deco - det låter som en dröm! Blir lite avis;)

    Johanna: Det låter så fint med gunghästar i korsstygn! Vad häftigt om boken finns kvar, då kan du sy dem igen:) Kul att du diggar MJ!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  4. Jag fick 2 sådan böcker av en vän..Jisses så skoj att ha..KOmmer att brodera monogram så småningom!=)

    SvaraRadera
  5. Pixi: Vilken skatt med två märkböcker! Lycka till med monogramen!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera