fredag 17 juni 2011

Värma liten!




Igår kom ett viktigt brev från Anna på Kyrkkaffebloggen. Så här skriver hon:

Hej handarbetsvän!

Här kommer en hälsning från Libris förlag – och den handlar inte om någon bok utan om en insamling som vi på förlaget gör tillsammans med tidningen Dagen och biståndsorganisationen PMU i sommar. Du är välkommen att vara med!

Såhär är det:I inbördeskriget i Kongo är det många, många kvinnor som råkar illa ut. Våldtäkter har blivit ett massförstörelsevapen.

En del av de här kvinnorna får hjälp på Panzisjukhuset, som leds av dr Denis Mukwege och som har fått mycket stöd från Sverige genom åren. På Panzisjukhuset föds också många barn, och det är dem vi vill hjälpa.

Barnen på Panzisjukhuset behöver mössor som skydd mot nattkyla och solsken, de behöver filtar och de behöver kläder i största allmänhet.

Dagen, Libris och PMU samlar in handstickade och handvirkade babymössor, babyfiltar och koftor hela sommaren. Vi ser till att de kommer direkt till Panzisjukhuset och kan lova att de verkligen blir till stor nytta där.

Vill du vara med och hjälpa till?

Sticka eller virka i storlekar från nyfödd och upp till ett år.

Sticka eller virka i garn som är lätt att tvätta för hand (inte ullgarn som filtar ihop sig) och tänk på att det inte riktigt är vinterkläder som behövs.

Sticka sådant som du gärna skulle ge bort till en ny liten människa i din närhet, så blir säkert en mamma i Kongo lika glad som en mamma här!

Posta det du (och eventuellt din grupp) gör till

Dagen – Värma liten
105 36 Stockholm

och lägg gärna en lapp med namn och adress. Vill du berätta något om dig eller er så blir vi glada!

Skickar du paketet så att det är framme före den 15 augusti så kommer dina saker med i den första sändningen.

Många hälsningar,

Anna Braw, Libris

P.S. Följ insamlingen under hela sommaren i tidningen Dagen, på Dagens webplats och här på Kyrkkaffebloggen! D.S.

Med anledning av detta planerar jag att ägna nästa veckas syföreningsmöte åt just denna insamling. Hoppas då kunna bjuda på en hel massa mönsterinspiration och uppmuntran!


Den som vill kan kopiera den fina knappen ovan, klistra in den på sin blogg och länka till Kyrkkaffebloggen där all info finns samlad.

9 kommentarer:

  1. Tusen tack Maja! Jag vet att det är många som läser det du skriver, så det är ju fantastiskt att du skriver om Värma liten.
    Det ska bli SÅ spännande att se vad det kan bli av den här insamlingen. När Rädda Barnen i Storbritannien gjorde en mössinsamling fick de över 550 000 stickade babymössor ... så minst tusen ska vi väl kunna få ihop va?

    SvaraRadera
  2. Får se hur många små babyhjälmar jag hinner få färdigt till på tisdag då :-) De är ju både lätta och roliga att sticka...

    SvaraRadera
  3. Jag kan försöka vara med jag också, men behöver hjälp av "någon" med passande mönster...
    Sarah

    SvaraRadera
  4. Anna: Jag är väldigt glad om jag kan hjälpa till! Vilket strålande initiativ det här var. Du jobbar så bra! Visst ska vi klara 1000! Särskilt med tanke på att jag nyss kläckte en idé till ett mycket enkelt virkmönster som jag tänker tillägna den här insamlingen;) Hoppas att det blir precis så bra som jag tänker mig... Vi får se på tisdag.

    100% husmor: Heja på! Vad fint att du tar "täten". Blir väldigt skoj att se dem på tisdag!

    Otaliga projekt: Vad roligt att du vill vara med! I samband med att insamlingen startade publicerade Dagen det här hjälmmösse-mönstret: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=264872 Och om du har lite tålamod kommer jag att bjuda på ett egenkomponerat möss-mönster på tisdag. (Det är en virkad babymössa). Min förhoppning är att den ska vara så enkel att virka att det går på ett litet kick att få till den:)

    Återkommer alltså!

    Hälsniogar från Maja

    SvaraRadera
  5. Otaliga projekt, hej!
    Varje artikel i Dagen ska ha länkar till ytterligare några bra mönster, är det tänkt. Så förutom den rätstickade mössan som du hittar direkt på www.dagen.se/stickning finns det länkar till matchande kofta och tossor där. Tossor är kanske inte det som behövs mest, men de är söta och roliga! Det blir fler mössmodeller framöver såklart.
    Många hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  6. ... och Maja: ser mycket fram emot att testa ditt mönster! Vad kul!
    Anna igen

    SvaraRadera
  7. Kommer bli ett trevligt projekt att pyssla med. Självklart tar man och hjälper till! Jag tar och kopierar din text och gör ett eget blogginlägg utav det, så kanske fler får upp ögonen för denna insamling, går det bra??

    SvaraRadera
  8. ct: Vad roligt att du vil vara med! Självklart får du kopiera texten! Jättebra om fler får budskapet...

    Hälsningar fr maja

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! Jag har nu lagt upp det hela på min blogg också, eller åtminstone en del av det (översatt till engelska) och jag ska genast se till att börja nålbinda bebiskläder!

    SvaraRadera