tisdag 21 juni 2011

Symöte - Värma liten-hättan!



Den här veckan känns det extra roligt att hälsa er välkomna till traditionsenligt tisdags-möte! Dagens tema är "Värma Liten" - den stora sommar-insamlingskampanjen som drivs av Libris förlag (med Kyrkkaffe-Anna i spetsen), tidningen Dagen och biståndsorganisationen PMU! Svenska stickare och virkare inbjuds att tillverka mössor och andra babyplagg till behövande bebisar på Panzisjukhuset i Kongo. Jag skrev om detta för ett par dagar sedan. Här kan du läsa mer om detaljerna kring insamlingen och få en liten inblick i den svåra situation som råder i Kongo.

Mitt bidrag till den här insamlingen blir, förutom ett antal virkade hättor, också det hätt-mönster som jag komponerat med utgångspunkt från Eme-rutan. Eme-rutan är ett trevligt alternativ till mormorsrutor som jag
presenterade här på ett symöte tidigare i våras. Dessa rutor har nu (till min stora glädje) spritt sig bland handarbeterskor på nätet. Kanske tack vare att de är lätt-virkade och ger en tät struktur som passar fint till plädar. Inte hade jag en aning om att rutorna i vår gamla "arve-pläd" skulle bli så uppskattade, när jag satte mig ner och klurade ut hur de var gjorda...

Värma liten-hättan bygger alltså på en omarbetad Eme-ruta så ni som virkat sådana kommer att känna igen er en del. Hättan virkas i ett stycke vilket innebär att man slipper monteringsjobb efteråt. För att klara av att göra den behöver man behärska luftmaskor, fasta maskor, stolpar och smygmaskor. Modellen är enkel men kan lätt varieras med olika typer av avslutningar, till exempel volangkant eller vikkant. En snodd i avvikande färg träs genom ett hålvarv och fungerar som snörning. Jag har virkat provhättor med bomullsgarn, dels Marks & Kattens ekologiska bomullsgarn (virknål nr. 4) och också med Marks & Kattens Sommargarn (virknål 3,5). Sommargarnet gav precis den struktur jag ville ha.


Att virka en Värma liten-hätta tar bara någon timme för den som är van och är ett fullt överkomligt projekt för nybörjar-virkaren!



Värma liten-hätta

Storlek: Nyfödd, (6-12 månader)
Garn: Marks & Kattens Sommargarn, ett bomullsgarn för virknål 3,5 mm (22*30=10*10, 50 g = 120 m)
Garnåtgång: Mindre än 50 gram bomullsgarn för virknål 3.5 mm.

Lm= Luftmaska
Fm= Fastmaska
St= Stolpe
Sm= Smygmaska

Du börjar med att virka den lilla rektangeln i mitten:

Lägg upp 9 lm (8+1 vändmaska).
Varv 1: Virka 8 fm längs luftmaskekedjan.
Varv 2-8: Vänd, 1 lm, 8 fm

Nu övergår du till att virka runt rektangeln. Första varvet virkas så här:

Undersidan: Vänd som tidigare med 1 lm, 7 fm, 3 fm i nästa fm (hörnmaskan).

Högerkanten: Fortsätt upp längs höger kant genom att virka 2 fm i vardera av de tre "hålen" som bildats mellan varven i sidan. Sammanlagt 6 fm, alltså. Virka sedan 3 fm i hörnmaskan.

Ovansidan: Virka 6 fm längs ovansidan, 3 fm i följande maska (hörnmaskan).

Vänsterkanten: Virka längs med vänster kant, till att börja med likt högerkanten, det vill säga 2 fm i vardera av de tre lite mer synliga hålen som bildats mellan varven. (Sammanlagt 6 fm). Sedan 1 fm i nästa kantmaska. Avsluta med 3 fm i hörnmaskan.

Nu ska rektangeln ges en mjukare form. Fortsätt att virka runt den så här (Storlek nyfödd, varv 1-4. Storlek 6-12 månader, varv 1-5):

Varv 1: 7 fm längs undersidan, 3 fm i hörnmaskan. På högerkanten virkas 3 fm, 5 st, 3 st i hörnmaskan. Längs med ovansidan virkas 8 st och 3 st i hörnmaskan. På vänsterkanten virkas 6 st, 4 fm och 3 fm i hörnmaskan.

Varv 2: 8 fm längs undersidan, 3 fm i hörnmaskan. På högerkanten virkas 3 fm, 7 st, 3 st i hörnmaskan. Längs med ovansidan virkas 10 st och 3 st i hörnmaskan. På vänsterkanten virkas 8 st, 4 fm och 3 fm i hörnmaskan.

Varv 3: 10 fm längs undersidan, 3 fm i hörnmaskan. På högerkanten virkas 3 fm, 9 st, 3 st i hörnmaskan. Längs med ovansidan virkas 12 st och 3 st i hörnmaskan. På vänsterkanten virkas 10 st, 4 fm och 3 fm i hörnmaskan.

Varv 4: 12 fm längs undersidan, 3 fm i hörnmaskan. På högerkanten virkas 3 fm, 11 st, 3 st i hörnmaskan. Längs med ovansidan virkas 14 st och 3 st i hörnmaskan. På vänsterkanten virkas 12 st, 4 fm och 3 fm i hörnmaskan. (Obs, nu är ökningarna färdiga för storlek nyfödd, vänd!)

Varv 5: 14 fm längs undersidan, 3 fm i hörnmaskan. På högerkanten virkas 3 fm, 13 st, 3 st i hörnmaskan. Längs med ovansidan virkas 16 st och 3 st i hörnmaskan. På vänsterkanten virkas 14 st, 4 fm. (Obs, vänd!)

Nu är baksidan färdig. När du vänt virkas 2 lm (motsvarar första stolpen), 52 (56) stolpar, dvs en st i varje maska längs vänsterkanten, ovansidan och högerkanten. (I och med detta varv upphör alltså ökningarna i hörnmaskorna.) Vänd igen, 2 lm, 52 (56) stolpar.

Virka ytterligare 2 (4) "stolpvarv".

Tre olika sätt att avsluta hättan:

Enkel kant med hålvarv

Vänd och virka ytterligare ett "stolpvarv". Vänd och avsluta med ett hålvarv: 2 lm (motsvarar första st) + 1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st *1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st* upprepa från * till * varvet ut.

När hålvarvet är färdigt virkas ett avslutande varv fm längs hättans nederkant. Avsluta med en sm och fäst trådarna.

Volangkant

Vänd och virka ett hålvarv: 2 lm (motsvarar första st) + 1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st *1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st* upprepa från * till * varvet ut. Vänd, 2 lm och 2 st i samma maska, 3 st i varje maska varvet ut.

När volangvarvet är färdigt virkas ett avslutande varv fm längs hättans nederkant. Avsluta med en sm och fäst trådarna.

Vikkant

Virka ytterligare ett "stolpvarv". Vänd och virka ett hålvarv: 2 lm (motsvarar första st) + 1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st *1 lm, hoppa över en maska och virka 1 st* upprepa från * till * varvet ut. Fortsätt sedan att virka "stolpvarv" tills vikkanten fått önskad längd.

När vikkanten är färdig virkas ett avslutande varv fm längs hättans nederkant. Avsluta med en sm och fäst trådarna.

Alla modeller: Tvinna en snodd i och trä i hålvarvet.



Hoppas att mönstret är begripligt! Säg till om något är oklart eller verkar fel så ska jag rätta till det. Ska själv "korrektur-virka" ytterligare en hätta nu, för att dubbelkolla att allt stämmer.

*Uppdatering kl 21.30 den 21/6: Nu har jag korrigerat ett par siffror i mönstret som blev fel på grund av min iver att få det färdigt snabbt. Lycka till med virkandet!*


**Uppdatering kl 00.00 den 22/6: Nu har jag räknat på det där med storlekarna lite mer noggrant. I mönstret anges hädanefter två alternativ - nyfödd och 6-12 månader. Båda är beräknade utifrån Marks & Kattens Sommargarn som alltså passar till virknål 3.5 mm. Sommargarnet ger precis den struktur som jag var ut efter (stadigt fast ändå luftigt) och färgskalan som det tillverkas i är härligt sommarfin. I början av mönstret skriver jag lite utförligare om stickfastheten och garnlängden.

Naturligtvis kan man ersätta garnet med liknande alternativ. Jag valde ett bomullsgarn för att det går att tvätta hur mycket som helst och för att det både värmer när det är kallt och känns svalt när det är varmt.**

Framöver kommer jag att bjuda på fler tips och bilder på hur man kan variera Värma liten-hättan.

Hoppas att fler av er syföreningsmedlemmar och övriga läsare har lust att delta med mössor till insamlingen! På Kyrkkaffe-bloggen hittar ni fler mönster och inspiration från andra stickare och virkare. En del av er kanske redan kommit igång? Varsågod att dela med er av vad ni ni har för händerna! Lämna en länk till ert handarbetsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

24 kommentarer:

  1. Vad fina de blev! Jag har massor av restgarner liggande, det kanske kan bli till en liten hätta :) Ungefär hur mycket garn går åt?

    Den här veckan stickar jag på en Heddakofta, men då den ännu inte är klar har jag gjort ett rosetthårspänne av mönstret på virkad rosett som du visade för några veckor sedan.

    SvaraRadera
  2. Vilken helt underbar hätta! Den måste jag prova!

    Själv sitter jag fortfarande fast vid symaskinen ;)

    SvaraRadera
  3. Jättesöta. Ska prova att virka den.

    SvaraRadera
  4. Fina! Och jag tycker om projekt där man kan pyssla och de dessutom hjälper människor. Därför vill jag tipsa om hjärtekatten också.

    http://hjartekatten.blogspot.com/

    man virkar små hjärtekatter som skänks till barn på hjärtavdelningen på lite olika sjukhus.

    /C

    SvaraRadera
  5. Vilka söta hättor du virkat!!
    Jag läste ju här på bloggen förra veckan om projektet värma liten, och satte genast igång med att sticka mina favoritmössor!!!

    SvaraRadera
  6. Jag har stickat många babyhjälmar tidigare så jag är lite less på det rätstickade sicksackade mönstret. Jag har hittat till Pickles snabbare och roligare stickning på en annan variant av hjälm. Rekommenderas varmt. Din lösning med rutor verkar ju smart. Söt är den också.
    Ha det!

    SvaraRadera
  7. Vilket fint och enkelt mönster!
    Någon sådan hätta borde jag kunna få ihop under semestern till insamlingen. Gillar ju Eme-rutorna så det blir kul att testa din hätta. Ska kolla igen vad du skrev om vilket garn man skulle välja och sånt.

    Själv stickar jag på min tröja och det går framåt - hurra! Har också under veckan klippt t-shirts till remsor att virka med. Länkade i förra inlägget till en bra guide till hur man klipper enkelt i spiral. Kanske att det redan är bekant för alla duktiga här inne, men jag blev glad att finna det tipset.

    Önskar alla i symöte-klubben en härlig Midsommar!

    SvaraRadera
  8. Åh vilka fina hättor...och vad fint med en insamling på det sättet...

    Själv har sömnaden legat nere lite, istället skriver jag om ett fint fynd jag gjorde för några veckor sedan...

    SvaraRadera
  9. Så himla söt hätta!
    Den ska jag prova att virka.
    För min del har jag börjat med något så egoistiskt som en sommarväska till mig själv. Efter examens- och balklänningar så kände jag helt enkelt för att göra något till mig själv. Men när väl det projektet är klart, så ska här virkas och stickas till barn som behöver värme i starten på sitt liv.
    / Hella

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset om Värma liten. Jag har fått klartecken om att skicka mina bäbistunikor, så nu är det bara att börja sy. Kanske blir det någon söt hätta efter ditt fina mönster också.

    SvaraRadera
  11. Nej men o vad den är fin, Maja! Hurra för dig!

    SvaraRadera
  12. Lillstrumpan: Så roligt att du testade min rosett! Det går åt mindre än 50 gram till en hätta. Skulle tippa på 25-30 gram för den lilla och 30-40 för den lite större. Har också korrigerat några småfel i mönstret och gjort det lite tydligare med storlekarna. Hoppas att allt är begripligt nu! När du skrev att du har mycket restgarner kom jag att tänka på att det borde bli jättefint att göra hättan flerfärgad. Måste testa det sen... Lycka till! Ser fram mot att se ev hätta sen!

    Jessica: Men vilken produktion du fått till under de senaste veckorna! Kul att du yckte om hättan. Tack för det!

    Fia: Vad roligt att du gillade hättan! Lycka till med virkandet!

    100% husmor: TaCK! Så roligt att du stickat till Värma liten!

    Klockarbarn: Mönstret som du hade hittat var både fint och smart tycker jag! Pickles gör så mycket fint. Roligt att du delade med dig. Visst behövs det lite variation för att man ska bli inspirerad...

    Alma: Vad skoj att det går framåt med tröjan! Låter intressant med spiralklippningen. Bra att du tipsade om det!

    Vore ju superkul om du hann med att virka en hätta! Glad midsommar till dig också!

    Olivia: Tack! Fynd är aldrig fel, blir spännande att se vad du kommit över:)

    Hella: Tack! Åh, en sommarväska låter helt rätt och inte ett dugg egoistiskt;) Kul att du tänker hänga på insamlingen sedan! Häftigt att så många vill vara med!

    Linda: Åh, vad roligt att du ska bidra med hemsydda bebistunikor! Det låter så fint! Kul att du gillade mitt mönster!

    Anna: TACK! Det var väldigt roligt att "hitta på" den!

    Hälsningar från Maja och tack för ett trevligt symöte!

    SvaraRadera
  13. Hej Maja! Kan du tipsa om en bok eller något om man vill lära sig att sticka? Jag kan de allra enklaste grunderna från syslöjden och vill så gärna lära mig att sticka kläder mm!

    SvaraRadera
  14. Tack för att du delar med dig av denna beskrivning! Jag har stickat några mössor, och nu tänkte jag prova på att virka en som omväxling.

    SvaraRadera
  15. Lisa: Hej! Jag önskar att jag hade något riktigt bra tips, men det är svårt att hitta en särskild bok som är bra på alla sätt, tycker jag. Erika Knight har gjort en bok som heter Simple Knitting, den gillar jag väldigt mycket. Tydliga bilder, grundläggande mönster och pedagogiska texter - men probelmet med den är att den bara finns på engelska. Det kan ju vara klurigt att börja med att försöka lära sig sticka på ett annat språk. Då är det nog bättre att utgå från svenskan. Jag vet att Drops.se bland alla sina gratismönster har en kategori med särskilt enkla modeller. Där kan du kanske hitta något att börja med? Om du kan grunderna så tycker jag att du ska "kasta dig ut" och påbörja något projekt som du är sugen på. Min erfarenhet är att man lär sig efterhand, och ganska ofta av sina misstag. Babykläder, vantar, strumpor och mössor är tacksamt att börja med eftersom det är små projekt. I den lilla stickserien som utges av Libris förlag: Värma Varandra, Värma en liten och Restvärme kan du hitta många enkla modeller! Ett annat tips är att titta genom stickböckerna på ditt bibliotek. Där kanske du kan hitta enstaka mönster som passar bra att börja med...

    Lycka till! Hoppas att jag kunde vara till någon hjälp!

    Anki: Hej! Vad roligt att du tänker pröva mitt mönster! Vore jättespännande att se en bild på resultatet sedan... Lämna gärna en länk här om det är så att du lägger ut mössan på din blogg!

    Lycka till!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  16. Hej hej! Du skriver att det ska finns två storlekar angivna i mönstret men jag ser bara en?

    SvaraRadera
  17. Jag pratade lite extra med bibblan, efter att ha läst din kommentar, och det visade sig att dem längst ner i källaren hade några böcker undanstoppade. En av dem vill jag verkligen tipsa om. Den heter Virka Landskapsstjärnor, är ugiven av ICA förlag 1979. Där får man mycket inspiration.

    Hälsningar CT

    SvaraRadera
  18. Stina: Hej! Tack för att du påpekade det! När jag läser igenom mönstret nu, upptäcker jag att de notiser om nyfödd-mönstret som jag lade till inte har sparats! Ska åtgärda det med en gång. Det mönster som står nu ger 6-12 månader.

    Hoppas att allt ska vara rätt snart!

    CT:Vad bra! Det brukar vara lyckosamt det där med att be dem titta i magasinet;) Roligt att du hittade en så bra bok, låter jättespännande!

    Hälningar fr Maja

    SvaraRadera
  19. Hej!

    Denna gång( 2:a) gick det lättare att få till rutan till som man startar upp "Värma liten hättan" med. Nu ska jag virka vidare, så att det blir en mössa. Jag är glad över att jag fick in alla maskorna rätt den här gången, och fattar mönstret nu också, och ser var jag kan ha gjort fel. Yes!
    Tack.
    kram//Tina i Falun

    SvaraRadera
  20. Hej!

    Vad roligt att höra att det funkar nu! Verkar som flera haft problem att få till startplattan. Ska se över mönstret och se om det går att förtydliga det på något vis. Vad var det för dig som var svårt att förstå i början? Kan ju vara bra att veta det om jag ska förenkla det!

    Kram fr Maja

    SvaraRadera
  21. Din beskrivning är ju väldigt detaljerad. Så det berodde nog bara på att jag själv inte läste allt ordentligt, missade 1 fm på ett ställe, och sedan blev det lite galet efter det.Men jag virkade på ändå, och fick till en mössa i alla fall. Andra gången gick det som en dans. Ibland tar det ju ett tag innan man kommer rätt. Mönstret är väldigt lätt att följa när man får in det rätta tänket. Har gjort 2 stycken som är klara.
    Tack för en otroligt härlig och inspirerande blogg.

    mvh /kram
    Tina i Falun

    SvaraRadera
  22. Toppenmönster! Skulle du kunna komplettera mönstret med måtten på bakplattan efter alla ökningar och sen den färdiga hättan, i centimeter? Det vore en fantastisk hjälp, för då kan man lite lättare anpassa den och tex göra en 3-månadersstorlek etc. (Särskilt för oss som är värdelösa på att mäta stickfasthet utan vill virka vilt och mäta med måttband istället).

    Vore toppen om den blev lättare att göra för nybörjare eller för oss som vill anpassa den till flera storlekar.

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Jag försöker mig på att virka din supersöta lilla hätta, men när jag kommer till slutet på varv 1 så tar det stop!
    "På vänsterkanten virkas 6 st, 4 fm och 3 fm i hörnmaskan" vad menas, 6st av vad? ser att det var förra året detta inlägg gjordes, men skulle bli superglad för ett svar :-D
    Mvh Madelen

    SvaraRadera
  24. Madelen: Hej! St = stolpar, alltså en virkterm. Om du är osäker på vad det innebär kan du googla det på internet så kommer du att hitt många förklaringar! men mitt bästa tips är att du kollar in mitt inlägg med en bildbeskrivning av de olika stegen i hättmönstret: http://husmorsskolan.blogspot.se/2011/07/varma-liten-hattan-en-bildbeskrivning.html

    Hoppas att du kommer vidare! Lycka till!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera