måndag 30 juli 2012

Inlagd vitlök!


I år har jag för första gången odlat vitlök (med framgång) och nu börjar det bli dags för skörd. Det känns som ett litet trolleri att dra upp de färdiga lökarna ur jorden och lite extra högtidligt att använda dem i matlagningen!

Häromdagen lade jag in några av lökarna. Inlagd vitlök är mildare än rå vitlök och god att ha som tillbehör till mat eller ingrediens i en sallad eller så... Det är också en väldigt fin gå-bort-present att ha med sig om man vill glädja andra med sin odling!

Inlagd vitlök

3 hela vitlökar
1,5 dl olivolja
1 tsk dragon
1 tsk basilika

Skala och klyfta tre vitlökar. Lägg i vatten i en kastrull och koka klyftorna i ungefär 1 minut. Häll av vattnet och lägg den varma löken i en torr, steriliserad glasburk. Häll över oljan blandad med kryddorna. Sätt på ett tättslutande lock. Låt stå mörkt och svalt i ungefär 1 vecka innan servering.

4 kommentarer:

  1. Va lustigt! Igår fick jag nämligen för mig att lägga in vitlök och så gick jag in här nu och ser att du skrivit om det! Great minds think alike antar jag! ;)

    Jättemysiga bilder (som alltid)!

    SvaraRadera
  2. Heléne: Kul att du gillar receptet!

    Karoline: Precis så är det - great minds think alike! ;) Kul att du gillar bilderna!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Ska testa detta tack för inspiration :) Kramar från norge!

    SvaraRadera