tisdag 29 mars 2011

Symöte - Virka Emes rutor!



Välkomna in på symöte alla syföreningsvänner - både medlemmar och övriga läsare!


Häromdagen visade jag er den kära gamla pläden som finns i vårt hem. Den består av alldeles lagom nötta bomullsgarnsrutor i olika nyanser som har virkats ihop. Damen som virkade rutorna hette Eme och var min svärmors farmor. Rutorna var något av de sista handarbeten hon gjorde i sitt liv och hon virkade dem när hon var i 90-års åldern. Min svärmor monterade dem sedan till den här vackra pläden.

I söndags hamnade min blick på filten igen, när jag lade den över min dotter som just skulle sova middag. Så jag satte mig på sängkanten bredvid henne med virknål och bomullsgarn och klurade ut hur rutorna var gjorda. Inte alls någon märkvärdig teknik, men tjusigt i all sin enkelhet. Jag tycker att det är fint att rutorna byggs upp av den inre lilla rektangeln som man sedan virkar runt, runt. Det ger rutan en intressantare utformning än om man bara skulle virkat fasta maskor fram och tillbaka.

Att virka en av Emes rutor gav mersmak;) Därför jag letade fram alla mina rester av Marks & Kattens ekologiska bomullsgarn (ett garn som jag tycker mycket om och därför använt till lite av varje). Sedan satte jag igång med rutvirkandet. Hittills har det blivit sex stycken... Restgarnernas färger harmonierade fint ihop. Får se hur många rutor garnet räcker till och vad jag ska göra av dem. Får god lust att göra en ljus vårfilt, men då krävs att jag köper mer garn och lägger ner ganska många arbetstimmar... Det får nog bli något mindre av dem tills vidare. Återkommer till det när jag bestämt mig!

Skrev ner mönstret om någon av er är intresserad av att prova. Hoppas att beskrivningen är begriplig? Fråga mig om hjälp, annars!


Emes rutor (Mönstret nedskrivet av Maja Karlsson)

Garn: Marks & Kattens Ekologiska bomullsgarn
Virknål: 4 mm

Lm= Luftmaska
Fm= Fastmaska
Sm= Smygmaska

Du börjar med att virka den lilla rektangeln i mitten:

Lägg upp 9 lm (8+1 vändmaska).
Varv 1: Virka 8 fm längs luftmaskekedjan.
Varv 2-8: Vänd, 1 lm, 8 fm

Nu övergår du till att virka runt rektangeln. Första varvet virkas så här:

Ovansidan: Vänd som tidigare med 1 lm, 7 fm, 3 fm i nästa fm (hörnmaskan).

Vänsterkanten: Fortsätt ner längs vänster kant genom att virka 2 fm i vardera av de tre "hålen" som bildats mellan varven i sidan. Sammanlagt 6 fm, alltså. Virka 3 fm i hörnmaskan.

Undersidan: Virka 6 fm längs undersidan, 3 fm i följande maska (hörnmaskan).

Högerkanten: Virka längs med höger kant, till att börja med likt vänsterkanten, det vill säga 2 fm i vardera av de tre lite mer synliga hålen som bildats mellan varven. (Sammanlagt 6 fm). Sedan 1 fm i nästa kantmaska. Avsluta med 3 fm i hörnmaskan.

Fortsätt sedan att virka runt rektangeln så här:

1 fm i varje fastmaska utom i hörnmaskorna där det alltid virkas 3 fm i en och samma maska (en ökning som görs för att rutan ska bli plan).

Virka 12 varv runt rektangeln och avsluta med en sm i sista hörnmaskan (istället för 3 fm).


Det här med att virka filtrutor är ett ypperligt sätt att använda sina restgarner på! Många bäckar små... Det är ju också ett behändigt handarbete att ha med sig när man är på resande fot. Bara att slänga ner ett nystan och en virknål i handväskan...


Jag har förstås ett projekt på stickorna också:) Hittade ett nytt favoritgarn som jag gläds åt att sticka med. Mer om det nästa vecka...

Vad gör ni i vårsolen? Några nya handarbeten på gång? Fritt fram för alla syföreningsmedlemmar att lämna en länk till veckans handarbetsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

21 kommentarer:

  1. Tack för att du har tagit dig tid med att klura ut och skriva ner mönstret. Det är bra med användbara restgarnsprojekt. Håller på med en filt i mormorsrutor för tillfället, men ska definitivt testa de här sen.
    Sarah

    SvaraRadera
  2. I dag blir det en gammal goding. Har inte hunnit handarbeta så mkt det senaste tyvärr. Finfina rutor du håller på med.

    kram

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få väcka liv i ett gammalt hantverk!

    Själv har jag inspirerats av medlemmarnas alster och gjort en apelsin och en kjol :)

    SvaraRadera
  4. Jag skrev en kommentar som uppenbarligen bara försvann...???!!!

    Jag har länkat här ovanför till ett gammalt inlägg som visar hur man syr en fattigmansspets!
    Har själv tänkt att kanta en klänning med dessa "viggar"... tror att det kan bli fint!

    SvaraRadera
  5. Det var en lite annorlunda ruta som jag aldrig sett förut. Kul. Men rutor kan man aldrig få för många av. Som sagt bra restgarnsprojekt.
    Jag går bara och väntar på min nya symaskin och förbereder mig med mönsterritningar under tiden. Sååå mycket jag vill göra....

    SvaraRadera
  6. Otroligt stiliga rutor! Den här veckan har jag gjort klart mitt korsstygnsprojekt och nu har jag börjat virka igen. Variation förnöjer!

    SvaraRadera
  7. tack för mönstret maja. jag blev väldigt sugen på att göra en fin disktrasa utav det där=) kram på dig

    SvaraRadera
  8. inga förkläden idag, men däremot ett inlägg om hur man gjuter ljus =)

    SvaraRadera
  9. Vilket bra mönster. Restgarner får man alltid.

    SvaraRadera
  10. Tack för mönstret!! Har egentligen precis bestämt mig för att lära mig sticka på allvar (har bara stickat lite enkla saker tidigare)Jag blir ju så sugen på att kunna sticka en kofta som du!! Du inspirerar verkligen! Så för att börja avancera har jag nu börjat med denna mössa mosstickning och flätor: http://www.my-design.se/freepatterns.html Men så kikade jag ju in här och såg dessa finfina rutopr och var ju bara tvungen att prova dem med! Jag virkar ju rutor till "I care-projektet" Så nu har jag virkat en bit på min första Eme-ruta också! :) Vore kul att vara med i er syförening, men eftersom jag är lite av en periodare med handarbete, så tror jag jag avvaktar ett tag till iaf innan jag vågar ansöka :)

    SvaraRadera
  11. Jag har också virkat rutor. Det har blivit en pläd av mormorsrutor.
    Det är så häftigt när man kan återskapa ett mönster eller något liknande, som en anmoder har gjort. Sånt gillar jag :) Tack så mycket för att du delar med dig av mönstret.

    Tack förresten om tipset du gav mig förra veckan, ska komma ihåg det :)

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Har inte varit inne här förut, men fastnade på rubriken om rutor på Karins broderisida. Har inte virkat på evigheter men håller nu på med mormorsrutor som ska bli en tröja i raka stycken. (Annars gör jag en massa annat med broderi, stickning och andra pyssel-slag.)
    Återkommer och läser mer!
    Eva

    SvaraRadera
  13. Fina rutor! Fick verkligen igång virk-suget..Får nog leta reda på en liten virknål och göra mig en ruta eller två....

    Ha det bra!/ Olivia

    SvaraRadera
  14. å vilken rolig idé med live-möte! annars får jag lära dig att spinna via webben, det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.
    conversen var inte alls svåra att virka faktiskt, de var bara ganska trista. förmodligen för att de var så enkla och därmed ganska monotona att virka=) kramkram

    SvaraRadera
  15. Hej allihop! Hinner och orkar inte göra nåt inlägg idag. Jag som i söndags har sytt en kjol till Iris, gjort färdigt min hårprydnad och sytt ett förkläde av en kökshandduk (inspirerad av Maja). Får visa nästa vecka. Ska som hastigast kika runt på era bidrag åtminstone innan jag ramlar i säng - nedrans tidsomställning...

    Tack för mönstret på rutan Maja! Väldigt fin i sin enkelhet och alltid kul att testa en ny variant!
    Ha det bra!
    /Alma

    SvaraRadera
  16. Min ruta blir väldigt hård och styv. Anar att det beror på fel stl på nålen. Kan det va så? Jag hade ingen 4 utan hade att välja mellan nr 2,5 eller nr 6 och då tog jag den mindre. Har en kasse loppisgarner utan banderoll som jag använder till sånt här och då vet man ju inte vilket nr garnen passar till. Finns det nått knep för att räkna ut det? Tacksam om någon av er experter här inne ville reda ut mina högst amatörmässiga frågor :)

    SvaraRadera
  17. Alla: Tack för alla uppskattande kommentarer om rutorna! Väldigt trevligt symöte som vanligt! ni gör så fina saker!

    Eva: Vad roligt att du hittade hit! Varmt välkommen åter!

    Alma: ser fram mot att se alla dina spännande alster nästa vecka:)

    Kul att du gillade Emes ruta!

    Makena: Vad roligt att du är med i "I care"-projektet! Väldigt fin ide´ det är! Också kul att höra att du har blivit stickinspirerad av min blogg! Och nu blev det virkning också:) Så roligt att du tog dig an en Eme-ruta.

    Att din ruta blev hård och styv beror nog precis som du själv trodde att du hade en tunn nål till ett grovt garn, och då blir det ju lite "trångt".

    Att veta vilken nål/sticka som blir bäst för ett garn får man nästan prova sig fram till om banderollen är borta. Har man erfarenhet av virkning/stickning är det ju så klart lättare med gissandet. Generellt kan man väl säga att ju grövre garn, desto grövre nål/sticka. Men ibland är man kanske ute efter särskilda effekter som att t.ex. sticka tunt garn med grova stickor. Det ger ju en lösare lite nätlik struktur.

    Det är också vanligt att det på garnbanderollen står t.ex. 3,5-4,5 mm. Det beror på att alla stickar olika hårt/löst och att man därför får kompensera detta med valet av stickor om man vill få fram en viss struktur/storlek efter ett mönster.

    Ett smart sett att reda ut hur ett garn ter sig om det stickas med en viss grovlek av sticka är att sticka en liten provlapp. Om struktren ser för lös eller hård ut, byter man storlek och gör ett nytt prov!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  18. Tack för dina svar Maja! jag känner mig mycket klokare! :)

    SvaraRadera
  19. Sådär! Nu gör jag min första emeruta, fast till en disktrasa! Man kan ju göra disktrasor på alla möjliga roliga sätt och när man inte vet vad man ska göra av alla fina trasor så kan man ge bort dem - perfekt inflyttningspresent! Tillsammans med en liten bruksanvisning. Tada!

    SvaraRadera
  20. Imorgon kommer det bilder på trasan på min nya blogg! Ja ett helt inlägg tillägnat trasor... Välkommen in:
    http://harborellen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  21. http://sjomajlin.blogg.se/2013/january/filten.html

    Jag måste få vara med och skryta lite grann :)
    Och tacka för beskrivningen, såklart!
    Tacktack

    SvaraRadera