söndag 23 december 2012

Baka Majas snabba saffransbröd i lånpanna!


Här kommer en liten hälsning från mig, så här dan före dopparedan.

Det sägs att nöden är uppfinningarnas moder - och även om det kanske låter väl dramatiskt att kalla brist på saffransbröd för nöd - så kan det ju nästan kännas så i juletider... I morse vaknade jag i ottan och bestämde mig för att på ett så rationellt och snabbt sätt som möjligt, försöka få fram så mycket saffransbröd som jag kunde. 

Mina ansträngningar resulterade i ett alldeles nypåhittat långpannerecept. Jag använde mig av alla husmödrars räddning när tiden är knapp - jäsblandning, istället för vanlig jäst. Då blir jästiden bara 15 minuter. Jag är svag för saffransbröd med mandelmassa i, så det fick bli en sådan variant. Då blir det så saftigt och gott! Hoppas att någon av er vill testa!

Här kommer receptet:

Majas snabba saffransbröd i långpanna

Ugn 200 grader

50 g smör
2,5 dl mjölk
½ påse Dr Oetkers jäsblandning
0,5 gram saffran
0,5 dl strösocker
0,25 tsk salt
1 ägg
6 dl vetemjöl

Fyllning
1 + 1 dl riven mandelmassa
30 g smör
50 g mandelspån

Blanda jäsblandningen med socker, salt, kardemumma, och saffran. Tillsätt smält smör, mjölk och ägg. Arbeta degen tills den blir blank ca 5 minuter med hushållsassistent. Tryck ut hälften av degen i en långpanna med bakplåtspapper. STrö över 1 dl riven mandelmassa och hyvla över smör med en osthyvel. Täck med resten av degen och toppa med resterande mandelmassa och mandelspån. Jäs 15 minuter under bakduk. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.

1 kommentar:

  1. Supersmart! Det finns ett långpannesaffransbröd i en av långpanneböckerna, men det här ser ännu godare ut ... God jul till er allihop!

    SvaraRadera