torsdag 27 maj 2010

Fixa fina basilikaplantor!



I år missade jag till min stora sorg att så basilika. Tråkigt inte minst för att basilika är min favorit-ört och för att jag utan den inte kan göra min egen pesto som är så ljuvligt god... Tyvärr är april och maj mina "värsta" jobbmånader och detta gör att jag inte hinner med allt hemmapyssel jag skulle vilja... En sådan tur då att jag lärde mig ett fin-fint knep av en dansk "trädgårdstant" på tv förra året!

Om du också glömt att så egen basilika, här kommer trixet som kan ge dig egna plantor att placera i köksfönstret eller i trädgården.



Du behöver en kruka basilika från affären (på vår Ica-affär säljer de turligt nog närodlad sådan), en vattenkanna, små krukor och jord.



Lossa försiktigt jord/rot-klumpen från krukan.



Sedan kommer tricket. Dela försiktigt plantan i tre mindre plantor. Du måste se till så att småplantorna får med sig en egen rejäl rotklump. Jag gjorde två små och en lite större, för plantan delade sig naturligt på det viset.



Plantera småplantorna i nya krukor där rotklumpen får gott om plats. När plantan tagit sig ordentligt kan du sedan flytta över den till en större kruka. Anledningen till att man ska göra så här är att de krukodlade örterna som du köper i mataffärer är för hårt och för "tätt" drivna för att de ska orka leva särskilt länge i kruka. När man delar dem får varje liten rotklup bättre utrymme och betingelser för att överleva och orka växa till sig. Dessutom får man ju fler plantor, vilket är härligt eftersom basilika är världens godaste ört!

De första dagarna efter delningen kan basilikan sloka lite, men om man vattnar ordentligt och pysslar om den så repar den sig snart. Mina plantor står nu i fönstert och samlar krafter för att få komma ut i trädgården och sola sig snart:-) När en växt är van att vara inomhus måste man avhärda den när den ska flyttas ut! Det gör man genom att under en veckas tid succesivt låta växten tillbringa mer och mer tid utomhus. I början ska den också stå i skuggan, för att inte "brännas" av solen.



Ha en fin odlingssäsong!

11 kommentarer:

  1. Bra tips! Har inte heller sått några kryddor i år och flera av de fleråriga kryddväxterna som jag hade vid grönsakslandet har dött under den kalla vintern....så jag skall nog också investera i några kryddväxter från ICA. Skall bara gräva upp kryddlandet först...för något som inte frös ihjäl under vintern så var de rotogräset...de har istället passat på och spritt sig under snötäcket ;-)

    SvaraRadera
  2. Fru Purjo: Ja, det var många av mina kryddväxter som strök med i vintras också... Men min timjan den lever och frodas fint! Varför är det så att ogräset trivs i vilket väder som helst... känns lite orättvist på nåt sätt! Men iofs så tänker man bra medan man rensar ogräs. Kanske det som är meningen;-)

    /Maja

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Det här ska jag vidarebefordra till mor min! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken blogg!Hit kommer jag garanterat fler gånger!Superbra.=)

    SvaraRadera
  5. Anonym: Tack! Vad roligt att du gillar min blogg:-) Hjärtligt välkommen åter!

    /Maja

    SvaraRadera
  6. Och Cecilia: Kul att du vidarebefodrar mina tips:-) Känns hedrande!

    /Maja

    SvaraRadera
  7. Fint tips! På tal om kryddor och ogräs - har du något bra recept på nässelsoppa? Jag ska hem till mamma och pappa och röja i deras trädgård och jag misstänker att det finns nog med ogräs för att bli mätt på det. ;)

    SvaraRadera
  8. Hej, Maria!

    Har faktiskt ingen riktig koll på nässelsoppa. Har tänkt i flera år att jag ska ge mig på det, men det har liksom inte blivit av... Men när jag ska laga mat och inte vet hur, så går jag oftast till min "matlagningsbibel" - Vår Kokbok. Brukar alltid bli bra! Så det får bli mitt tips att du kollar där:-)

    /Maja

    SvaraRadera
  9. Hej! Måste bara tipsa om att basilika är urlätt att ta skott från och sätta i ny jord. Ta de späda skotten i topparna på en "kvist", sätt den i blöt jord eller i ett vattenglas. Snart blir det rötter.
    Vänliga hälsningar/Marit

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blogg du har och var fina härliga tips! Hit tittar jag gärna fler gånger.
    //Fia

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Gillar genvägar och tröst när det inte hinns med.

    Så din basilika nu så har du massor av plantor till våren. Liten lampa till hjälp så går det hur bra som helst.

    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera