torsdag 17 november 2011

Handla på torget!




I vår lilla stad är det torghandel på onsdagar och lördagar året om. Där kan man köpa blommor, fisk, bröd, ägg, honung, ost, böcker och loppisgrejor.

Ståndet där jag oftast handlar säljer ekologiska varor från en lokal gård. En ny favorit är deras grova surdegsbröd. Godare bröd får man leta efter! Deras egen honung går inte heller av för hackor. Förutom den vanliga honungen och ljunghonungen har de bland annat små burkar med smaksatt honung som är rolig att provsmaka.

Igår blev det ovan nämnda surdegslimpa och 12 ägg som fick följa med mig hem. Ytterligare en fördel med att handla lokalt är att man till exemplel kan få reda på vad hönorna som värpt de ägg man köpt ätit för något. Jag fick en lång utläggning om det igår, och jag hade inte ens frågat;) Men intressant var det!

Det känns så pålitligt och rekordeligt med torghandel - som en fläkt från förr. Därför är jag glad att vi har den möjligheten här i staden!

3 kommentarer:

  1. Härligt! Här i Uppsala har vi under september och oktober haft "bondens egen marknad" varje fredag, där man har kunnat köpa allt möjligt gott. Själv köpte jag helt fantastisk rökt lammfiol, supergoda mögelostar, lite grönsaker och spännande hagtornsdricka. Gott! Härligt med riktig marknad där man faktiskt kan köpa direkt av bonden utan massor av mellanhänder och lång frakt över land och hav. Tyvärr är det ju rätt dyrt (av förklarliga skäl) och trots att jag egentligen tycker det är väl värt pengarna så har jag bara inte råd att handla regelbundet på det viset. Så synd, önskar jag hade möjlighet rent ekonomiskt att bara handla närproducerat!

    SvaraRadera
  2. Lördagshandel finns på vårt lilla torg också. Såklart, när staden utmärker sig att vara "Citta-slow", med varierande framgång hos innevånarna. En snigel kan vara både bra och dåligt. Och tyvärr så blir snigeln här en signal för låååångsamma beslut i kommunen och pengar till dåliga projekt. Drabbar äldre och barn, då pengar behövs inom omsorgen. Synd, för tanken är god.
    Själv tycker jag nog mest att snigeln påminner mig om Björnes magasin, och jag har nog inga politiska åsikter annars...hi hi.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Å, den kassen känner jag igen!

    SvaraRadera