tisdag 7 februari 2012

Symöte - En babyklassiker i miniatyr!


Varmt välkomna till ännu ett vintrigt symöte! I den här kylan ska det nästan bli mysigare än vanligt att få kika in hos er medlemmar och se vad ni har åstadkommit! När det tar emot att gå ut "på riktigt" är det tur att man kan resa med datorns hjälp...

Förra veckan lovade jag er att återkomma med fler dockkläder framöver - vilket jag också gör idag! Min mamma var med om att ordna en textilutställning i helgen och till den stickade jag upp en miniatyrversion av Elisabeth Zimmermans legendariska "February Baby Sweater". Koftan finns publicerad i hennes berömda bok - "Knitter´s Almanac" och stickas ivrigt av världens babystickare. Det är alltså om man är inbiten (eller borde jag säga insnöad;) stickare som man säkerligen är bekant med Elizabeth Z. och "February Baby Sweater"... Ni som inte stickar ska alltså inte känna er okunniga;)

Till er som blir intresserade av att sticka Elizabeth Z:s fantastiska babykofta: Det finns en vuxenversion också, den heter "Februari Lady Sweater" och här hittade jag den till och med i svensk översättning!


Mönster: February Doll Sweater
Garn: Rowans Ekologiska bomullsgarn på sticka 4 mm


Den lilla dockkoftan var väldigt trivsam att sticka. "February Doll Sweater" stickas i ett stycke precis som "Femtimmarskoftan" vilket gör arbetet väldigt smidigt. Hålmönstret bidrar till att stickningen känns intressant hela tiden och så är det ju så vansinnigt gulligt med små dockkläder att man vill göra dem bara därför.

Någon som har tips på var man kan få tag på fina dockgalgar att hänga de små koftorna på?

Kära syföreningsmedlemmar - Lämna gärna en länk till ert syföreningsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:



14 kommentarer:

  1. Åh så söt!!!! Superfint jobbat Maja. Blir så otroligt inspirerad av dig ska du veta. Du är helt fantastisk!!!!

    SvaraRadera
  2. Men vilken underbart söt kofta nu skall jag in och kika på länkarna du gav. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  3. Jättefin lite babykofta!
    Nu har jag virkat en kudde av din fina Eme-ruta!
    Väldigt kul och avkopplande virkning!

    SvaraRadera
  4. Så söt den är koftan du gjort. Du är verkligen duktig. Alltid lika roligt och inspirerande att läsa dina inlägg.

    SvaraRadera
  5. Åh, förlåt... jag läste fel... dockkofta var det ju!!!

    SvaraRadera
  6. å vad söt den var maja! som sockervadd ungefär

    SvaraRadera
  7. Koftan var ju vansinnigt söt. Jag såg ett inlägg hos Underbara Clara om hur hon gjorde om vanliga galgar till barnklädesgalgar. Kanske kan det vara ett tips? Jag tror att det var denna veckan eller kanske förra....

    SvaraRadera
  8. Superfin. Vilken himla lyx att få så fina kläder till dockan. Vuxenversionen du länkar till verkar väldigt intressant och perfekt för mig som inte ha vågat mig på att sticka på engelska än. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  9. Jag vill gärna vara med i syföreningen. Jag stickar, virkar, syr, gör kort m.m www.henriettaspyssel.blogspot.com

    Henrietta

    SvaraRadera
  10. Jättesöt!
    Ska försöka komma ihåg att kolla vuxenvarianten. Men nu är det bara "Lövet" här... En ruta presenteras idag. (Fast en hund la' sig i bloggen också...)

    SvaraRadera
  11. Gullig dock kofta! Nu är mina barn lite för stora för dockor men jag ska ha den i åtanke. Har själv ett barntema denna vecka i form av ett par innetofflor.Som vanligt så rullar dagen på och när lugnet innfinner sig här hemma kan jag sätta mig vid datorn. Så inlägget hamnar efter midnatt. Ska tittat runt på alla andra inlägg innan ögonlocken ramlar ihop.
    / Hella

    SvaraRadera