onsdag 31 oktober 2012

Läskiga koppkakor!


Igår bakade vi Halloween-cupcakes tillsammans. Det blev allt från läskiga pumpor och snälla små spöken till rödögda häxor. Vi dekorerade med pumpa-färgad frosting, vit marispan och lakritsgodis.

Det små formarna som jag köpte på loppis för ett par år sedan är helt perfekta att använda till cupcakes. Lagom små för att kakorna ska hålla sig saftiga och hålla formen - dessutom är det nästan roligare att äta två små med lite olika dekoration, än att äta en enda stor. Och precis som namnet antyder så bakades ju cupcakes från början i koppar (då antar jag att det var kaffekoppar), men mina små metallkoppar funkar alldeles utmärkt.

Jag tänkte dela med mig av det grundrecept som jag brukar använda till cupckes. Det ger luftiga, lätta och saftiga kakor - precis som jag vill ha dem. Sedan är det bara att variera toppingen som man vill.

Grundrecept - Cupcakes

ca 20 st små

3 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl naturell yoghurt

Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål. Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och rör i yoghurten. Blanda väl. Häll upp smeten i små muffinsformar. (Fyll formarna till 2/3). Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 10-15 minuter.

Dekorera efter behag.

2 kommentarer:

  1. Måste jag nog prova, mitt recept innehåller smör. Riktigt mycket dessutom. De är riktigt goda men alltid kul att variera sig. Här är mitt recept : http://morihultstugan.blogspot.se/2011/01/cupcakes-eller-muffins.html

    Tack för fin och inspirerande blogg!

    Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilka fina cupcakes! Det är så roligt att dekorera tycker jag och era blev riktigt lyckade.

    kram kram

    SvaraRadera