onsdag 24 oktober 2012

Sneda remsor!

Ett sybehör som jag själv är på konstant jakt efter är mönstrade snedremsor. Det är så sött att kanta barnkläder, sommarblusar, förkläden osv, med sådana!  I Frankrike är det vanligt att använda snedremsorna i kombination med stickade plagg också...

Det är inte alltid så lätt att hitta mönstrade snedremsor i Sverige. Har man tur finns det ett par sorter i välsorterade tygaffärer - det går också att hitta här och där på nätet. Men gott om dem är det inte!

Annat var det när jag besökte Paris för ett par år sedan. Jag svimmade nästan när jag fick syn på en hel vägg full av rullar med just... mönstrade snedremsor. Oj, oj, vad svårt det var att välja samtidigt som jag visste att det skulle dröja år innan jag stod inför ett dylikt sortiment nästa gång.

Jag har efter en del letande lyckats hitta en engelsk leverantör med ett stort sortiment av mönstrade snedremsor. Nu finns till att börja med 4 olika sorter i Majas Manufaktur - alldeles nyinkomna för dagen. Körsbär, blåa blomster, röd och vit ruta och blå med vita prickar! Ta gärna en titt här om ni vill!

3 kommentarer:

  1. Hej Maja!

    Sedan får du börja tillverka egen av specialimporterade tyger och återanvända ...
    http://prudentbaby.com/2010/05/hot-mess/tips/how-to-make-bias-tape-2/
    (De har ett trick där man syr en knölig rulle och sedan kan klippa en lång lång lång remsa.)
    Hälsningar från

    Anna

    SvaraRadera
  2. Så bra med dessa remsor, får nog ta och beställa lite när du fått hem knapparna oxå, ta det på en gång.
    Så fina dom är.
    HA en bra eftermiddag
    kram

    SvaraRadera
  3. Hej Maja! Det är jättelätt att göra snedslå själv av vilka tyger du vill. Mät bredd på skrådden, markera och klipp ut. Sen finns det små snedslåapparater som du kan använda för att pressa in kanterna såsom köpesnedslå är...
    /Malin

    SvaraRadera