lördag 31 mars 2012

Trädgårdsdagbok - del 4!

Ända sedan vi flyttade in i vårt hus, dvs de senaste sex åren, har jag "petat" ned lökar lite här och var. Om vårarna köper eller får man ju ofta lökar i kruka - de går fint att plantera ut när de gjort sitt inomhus. Ofta hinner jag glömma var jag satt lökarna, från säsong till säsong, så det blir en glad överraskning när de tittar fram på vårkanten. Ett ställe där jag grävt ner extra många lökar är vid en liten risig kulle i anslutning till vår kompost. Där kan det gott behövas lite färg! På bilderna ser ni hur lökarna tittar upp nu... Och se, de söta små nässlorna börjar också komma! Snart ska jag koka nässelsoppa:)
















Förutom den lilla trädgårdsrapporten, tänkte jag använda dagens trädgårdsdagbok till att tipsa om ditt och datt när det gäller läs-/tvinspiration.

Precis som förra året ger Allt om Trädgård alldeles ut ett nummer med temat "Köksträdgård". Jag blev så glad när jag fann tidningen häromdagen! Den är alldeles fullspäckad med vackra bilder, matnyttiga reportage, odlingstips och trädgårdsinspiration. Å, vad jag längtar efter att odla grönsaker nu;)

I tidningen kan man blad läsa ett glädjande reportage om hur odlingsglädjen sprider sig över världen, och hur nya sätt att odla i städer och tätbebyggda områden ständigt utforskas. Människor blir mer och mer intresserade av att odla sin egen mat, vilket är enormt glädjande! Och så lite kuriosa som tidningen också bjuder på:  I USA har Michelle Obama anlagt en köksträdgård i Vita Husets trädgård för att inspirera amerikanerna att odla. Fint va!


Under veckan har jag också njtuit av en liten vacker Flora som jag hittade på biblioteket. Brent Elliot har skrivit boken som behandlar trädgårdsväxternas kultuthistoria. Illustrationerna är helt makalöst fina - ålderdomliga färgplanscher som jag kan se hur länge som helst på. Botaniska bilder inspirerar mig just nu - färgerna och formerna är så vackra! Tyvärr verkar både den svenska och den engelska utgåvan vara slutsåld! Men på biblioteken kan den ju förstås finnas...

Förresten, jag stickar på en liten trädgårdssjal också. Tyckte att fägerna i Rowan´s nya garn "Summerspun" i nyansen "Knigtsbridge" påminde om färgskalan i den lilla Floran. Jag experimenterar med en ny sjalkonstruktionen - återkommer till den om det blir lyckat!


Mitt sista inspirationstips är det senaste avsnittet av den engelska tv-serien "Den njutbara trädgården". Programmet går att se på SVT Play fram till den 4 april. Gör det - om ni som jag gillar engelska trädgårdar och köksträdgårdar!  Alys, som vi får följa i programet, har en helt underbar liten trädgård och är nästan självförsörjande både när det gäller grönskaker och ägg. Själv har jag redan sett det två gånger från början till slut. Känner jag mig själv rätt, kommer jag att se det ytterligare ett par gånger innan onsdag;)

Vill du del med dig av din trädgårdsvecka? Varsågod att lämna en länk med hjälp av länkverktyget nedan:

5 kommentarer:

  1. Vad jag önskade att jag hade en lite trädgård att påta! Som det är nu har vi en lite balkong där vi brukar ha blommor och tomater!
    Trevlig helg!
    //Henrietta

    SvaraRadera
  2. Vilket smart idé! Det ska jag nog börja med i år :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Åh, ja, den njutbara trädgården är verkligen fin. Den där floran blev jag hemskt sugen på också....

    SvaraRadera
  4. Henrietta: En balkong kan rymma mycket odling den med! Fast visst är det härligt med en hel trädgård att påta i:)

    Esters hörna: Varsågod:)

    Mattlo: Ja, Floran är så fin! Jag lyckades hitta ett ex på antikvariat som jag beställt nu - vill ha den i bokhyllan så att jag kan titta i den när jag vill!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  5. Hej alla,
    Jag är en privat långivare, jag erbjuder lån på 2% detta är ett legitimt företag med ära och skillnad vi är redo att hjälpa dig i alla ekonomiska problem som du är erbjuder vi alla typer av lån så om du är intresserad av detta låneerbjudande vänligen kontakta oss på vår e-post: (christywalton355@gmail.com) Ange även följande detaljer så att vi kan fortsätta med lånet omedelbart.

    Namn:
    Belopp som behövs:
    Varaktighet:
    Land:
    Syftet med lånet:
    Månadsinkomst:
    Telefonnummer:
    Kontakta oss med ovanstående uppgifter på vår e-post: christywalton355@gmail.com
    Hälsningar till er alla.

    SvaraRadera