onsdag 1 september 2010

Koka äppelmos!








Äntligen skördetid! Ett av våra två äppelträd bär rikligt med frukt i år. Det andra är det sämre med, men jag gläds åt det som blir... Jag tänkte ägna åtminstone tre dagars inlägg åt äpplen. Det finns så mycket gott man kan göra av dem!

Äppelmos är nog min personliga favorit, så jag börjar med det.





Äppelmos

Jag gör mitt mos med hjälp av passervagga. Det är smidigt och innebär väldigt lite rensning eftersom man kokar äpplena med skal och kärnhus kvar. Så här gör du:


Skölj frukten. Skär bort allt som är skadat, även bruna stötskadade delar. Skär frukten i bitar, skal och kärnhus ska vara kvar. De ger moset god smak och fastare konsistens. Lägg efterhand den skuran frukten i vatten med askorbinsyra (1 krm per liter vatten), så att den inte mörknar.


Mosa frukt i passervagga: Koka frukten mjuk och mosig i lite vatten. (1 dl vatten till varje kg skuren frukt.) Placera vaggan med bunke under i bekväm arbetshöjd, t ex i diskhon eller på ett köksbord. Passera frukten. Tillsätt sedan askorbinsyra, utrörd i lite av moset, så att det behåller sin ljusa färg. (Tag 1 krm askorbinsyra till varje liter passerat mos.)

För att moset ska tåla att förvaras i skafferi eller källare måste det kokas med socker och tillsättas konserveringsmedel.

Koka äppelmos med socker: Mät upp det passerade äppelmoset och lägg det i en gryta. Tillsätt sockret. (6 dl socker till varje liter mos.) Koka upp under omrörning och koka ca 5 minuter. Rör då och då. Blanda sedan i natriumbensoat, utrört i lite av moset. (2 krm natriumbensaot till varje liter mos).


Ös upp moset i rena burkar, ända upp till kanten. Sätt genast på lock. Förvara svalt.




Det är roligt att göra burkarna lite extra fina. Huvor av rutigt tyg är enkla att sy av en stuvbit och ett resårband. I år bestämde jag mig för att knyta fast lösa papperetiketter på burkarna istället för att klistra på etiketter. Det är ju så jobbigt att få bort klistret sedan... dessutom tycker jag att det är fint med en lite större pappersetikett som den här.

Lycka till med syltandet och saftandet. Jag tycker att det här med att ta reda på sina äpplen är exempel på en "husmorskunskap" som tyvärr blivit lite bortglömd. Alldeles för många går till affären och köper utländska äpplen samtidigt som deras egen frukt ligger på marken och ruttnar... Så vi får hjälpas åt att sprida äppelmosets glada budskap;)

13 kommentarer:

  1. Å vad gott. Minns min bardoms äppleris. Man kokte ihop ris och äpplebitar... kan du fixa sånt recept också?
    Har inga egna äpplen, men brukar få av vänner. I år kanske det blir av med annat än äpplekaka. Såg ett recept liknande kanelbullekakan tillsammans med äpplen. Har du provat det också?
    Många frågor...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Äppelris åt jag också som liten. det är jättegott! Har inget sånt recept men ska se om jag kan hitta ett... Vore roligt att prova! Ja, jag gjorde ju äppelkaka med kanel i, i förra veckan... var kanske lite i stil med den kakan du hade sett. Vet inte riktigt! Men det låter spännande med fler recept. Gott med kanel och äpplen tillsammans iaf.

    Hälsningar Maja!

    SvaraRadera
  3. Testade detta nu med höstäpplen som vi fick av en god vän. Man känner sig rik på riktigt!!!
    Underbar känsla att göra sin egen mat av säsongens skörd!!!
    Tack för receptet!


    Som tack för hjälpen ska jag tipsa om vandringsleden i Spanien Camino de Santiago.
    Följ den här länken www.onelifeonly.se och gå till Galleri.

    Hälsningar
    Rizwan Rehmtulla

    SvaraRadera
  4. Forskar i recept... Ska ta hand om mina äpplen... Men tyckte inte om konserveringsnedeln i receptet :)
    Ha en bra start på veckan!
    Kram/Olg@

    SvaraRadera
  5. Snart är det äpplen här också, ska arbeta med en passervagga av tyskt slag där man vevar och på så sätt trycker ner frukten genom silen. Den hämtas i Berlin i slutet av denna vecka. Kan bara tillägga att jag aldrig använder konserveringsmedel, däremot socker som du skrev, sen fyller jag moset i gamla köpemarmeladburkar, fyller upp så mycket det går, ju mindre luft desto bättre. Efter en stund hörs det typiska klickande när locken sugs ner. Har aldrig haft problem med att moset blev dåligt. Så jag hävdar att det inte behövs.
    Ett tips för etiketter: kom på i år att man faktiskt kan klistra på pappersetiketter med vanligt limstift, det borde vara lätt att få bort sen. Mina föräldrar gjorde förr lim av mjöl och vatten och använde för att fästa etiketterna, det funkade också bra och var lätt att få bort, men då behöver man något slags papper som tål vätan.

    SvaraRadera
  6. Ett tips som jag lärde mig av mormor är att göra etiketter av vanligt papper. Själv gör jag nu egna etiketter vid datorn. Det får rum många på ett A4 blad. Efter ytskrift klipper jag isär dem. Sedan kommer gamla husmorsknepet in. Efter att din saft, mos el sylt kallnat i glasburken/flaskan så stryk helt vanlig mjölk flödigt på baksidan av din etikett. Tryck fast den på flaska/burken o se hur fint det blev.

    Lycka till! Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Används mjölk för att fästa etiketterna så räcker det att bötfälla burken när den är till för att få bort etiketten. Smidigt sätt om du vill använda burken igen

      Radera
  7. "bötfälla" burken?? Stackar´n, vad har den gjort för illa?
    Du menar kanske blötlägga, eller?

    SvaraRadera
  8. "bötfälla" burken?? Stackar´n, vad har den gjort för illa?
    Du menar kanske blötlägga, eller?

    SvaraRadera
  9. letade efter äppelmos / mängd socker det blev 1l socker på dryga 3l äppelmos!
    Måste ju smaka oxå - inget konserveringsmedel. Den här gången blir det frysen....
    ser att det finns myckt att läsa här:-))
    Åtrkommer - för sent nu

    SvaraRadera
  10. LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
    Do you need a quick loan?
    Have you been denied a bank loan?
    Do you need a loan during this pandemic?
    interest rate of 2% no matter your location
    Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

    SvaraRadera
  11. Tappade bort lappen med mammas gamla pålitliga recept och blev glad när jag hittade detta, som var mycket snarlikt. Men, aj aj, det står fel i receptet! Jag blev snopen när moset var alldeles brunrött mindre än tio minuter efter avslutad konservering, sedan insåg jag att det ska vara en TESKED citronsyra i moset, inte ett kryddmått!
    Men gott blev det hursomhelst.

    SvaraRadera