onsdag 15 september 2010

Panera fisk!





Panerad fisk är god vardagsmat! Igår lagade jag stekt rödspätta med potatis och kall sås. Jag gjorde någonting som kallas dubbelpanering. (Det heter så eftersom man doppar filéerna i både mjöl och ströbröd.) Det ger en tät och fin panering. Och det är lätt som en plätt att göra;)

Dubbelpanerad rödspätta

Du behöver:

Frysta rödspätta-filéer (jag hade 5 st)
mjöl
ströbröd
1 ägg

salt
peppar

Så här gör man:

Häll upp lite mjöl på ett fat och ströbröd på ett annat. Vispa ett ägg och häll upp det på ytterligare ett fat. Doppa de tinade rödspätta-filéerna först i mjölet, sedan i det uppvispade ägget och sist i ströbrödet.

Stek fisken i smör i stekpanna ett par minuter på varje sida. Salta och peppra efter behag. (Om man vill kan man blanda i salt och peppar i mjölet, men jag tycker att det är lättare att dosera när jag gör det samtidigt som jag steker fisken...)




Så är den fina fisken färdig!

Serveras med kokt potatis en sallad och kall sås. Till min sås tog jag 1/2 dl creme fraiche och blandade med en klick lättmajonäs, 1 finhackad tomat, lite mjölk, basilika och salt och peppar. Det är bara att ta det som finns hemma för tillfället...

Ha en fin dag!