onsdag 29 september 2010

Torka trattkantareller och laga godaste svamppajen!







Riktigt fina vänner är de som oanmälda dyker upp med en stor låda nyplockad svamp när man själv går hemma och hostar och snörvlar... Just det hände mig häromdagen! Och plötsligt var jag en hel massa trattkantareller rikare:) Vilken lycka!

Trattkantareller torkar jag alltid. Det är ju världens enklaste sak.

Gör så här:

Rensa trattkantarellerna noga. Sprid ut svampen på tidningspapper. Låt ligga i varmt och torrt i ca 1 vecka (eller tills svamparna är helt torra). Förvara den torkade svampen i täta glasburkar.

Sedan kan svamparna användas till matlagning, antingen genom att man blötlägger dem innan användning. (Då sväller de upp igen). Eller att man smular lite av den torra svampen i t.ex. en gryta eller sås. Då fungerar den som krydda.

Tänk på att ta tillvara spadet om du blötlägger svampen. Det kan med fördel användas som vätska i sås eller gryta eftersom det tar åt sig av svampsmaken.


Eftersom jag blev så upprymd av min svampgpåva kan jag inte låta bli att bjuda er på mitt absolut bästa svamprecept. Det är den här farligt goda köttfärspajen:

Kantarell- och Köttfärspaj

4-6 personer

Pajdeg:
50 g rumstempererat smör
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver

Fyllning:
1/2 liter kantareller
2 gula lökar (eller två stora shalottenlökar)
2 vitlöksklyftor
olja till stekning
500 g blandfärs
salt och peppar

Täcke:
5 dl créme fraiche
4 msk majonäs
4 dl riven ost

Pajdegen:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser till degen och knåda ihop dem till en smidig deg. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord och klä en pajform (24 cm) med den.

Fyllningen:
Rensa svampen. Skala och skiva löken tunt. Skala och krossa vitlöksklyftorna med ett knivblad. Häll lite olja i stekpannan och lägg ner lök, vitlök och svamp. Låt det hela få färg. Putta sedan blandningen mot kanterna av pannan för att ge plats för köttfärsen. När även färsen är brynt blandas den med svamp- och lökblandningen. Smaksätt med slat och peppar. Lägg blandningen i det obakade pajskalet.

Täcket:
Blanda créme fraiche och majonäs i en skål. Bred blandningen över köttfärsfyllningen och toppa med osten. Baka pajen i ugnen i 20-30 min. Servera tillsammans med sallad!

Ha det fint i svampskogen!

13 kommentarer:

  1. Här torkas det mängder med svamp varje sensommar/höst! Vi torkar även vanliga kantareller, det sägs att det ska smaka bittert då men det har vi aldrig märkt.. den största fördelen är ju att torkad svamp inte tar nån plats alls, vi har en liten frys och därför behöver vi torka. Enda nackdelen är väl att det tar en hel del plats att torka, framförallt om man blir lite för ivrig i sitt plockande och fyller två stora korgar! =)

    SvaraRadera
  2. Jag har också torkat gula kantareller och det gick fin-fint! Tycker det kan vara ett bra alternativ när man hittar kantareller som redan är lite torra...

    Ja, det där med frysutrymme är svårt på hösten! Särskilt när man har bakat en massa bullar som också ska samsas där med alla bär och kompotter...

    /Maja

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för receptet! Den godaste paj jag någonsin ätit!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen om hur man torkar kantareller och jag har även använt delar av ditt pajrecept.

    Lycka till med din sida.
    Vänligen Anneli

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Hur länge kan man spara torkade trattkantareller?

    undrar Siv

    SvaraRadera
  6. Hej, Siv!

    Minst ett år, antagligen flera... Jag har använt svampar som jag lagrat i två år och det funkade finfint! Det enda som händer med tiden är möjligen att de tappar lite smak... inte att de blir dåliga på annat sätt.

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  7. hej från ingenstans! Om man vill att dem ska hålla i evigheter så och inte tappa smak så kan man koka in dem i glasburkar "hermetesering" eller hur det stavas, då tappar dem inte smak, men viktiga är att burkarna har bra gummiringar och håller tätt så vacumet inte släpper.
    MVH Kocken

    SvaraRadera
  8. Nu har jag gjort din svamp-paj. Fast med quornfärs och lite andra små förändringar. Jättegod blev den! :)

    SvaraRadera
  9. Jag torkade trattisar i torkskåpet. Lade ut tidningspapper på pinnarna så att det blev tre hyllor. Spred ut svampen på hyllorna och körde sedan på lägsta värme i ganska många timmar. Fixade med detta på kvällen, drog på timern på ca 6 timmar och på morgonen var svampen så torr att den kunde läggas på burk. Smakar utmärkt!

    SvaraRadera
  10. Kan man använda torkade trattisar till pajen?

    SvaraRadera
  11. Kan man använda torkade trattisar till pajen?

    SvaraRadera
  12. jag är kantarell jägare och samla ca 40 kg varje år, fast då räknar jag både svart trumpet och höst trattisar med. I år har det blivit ca 22 kg gulingar och tidigare frös vi dom in, som är mycket jobb. Nu har vi skaffad oss en fantastisk TORKOLLA , kostar ca 2.500 SEK men är värt varenda kronan. Lätt att stääla in både tiden och temperaturen. Har 10 runda fack som man lätt kan staplar och efter 2 x 2 timmar är flerar kilo svamp torrt.
    Vi har märkt att ett kilo färsk svamp ger ca 100 gramm torkade kantareller. Så jag kan verkligen rekommenderar denna apparat. Vi har också hittad dom första svarta trumpetsvampar och naturligtvis höstkantareller. Förvaringen är ett problem, man behöver många stora glas med lock, men det funkar hälsa viggo

    SvaraRadera
  13. LOAN OFFER TO SERIOUS PEOPLE
    Do you need a quick loan?
    Have you been denied a bank loan?
    Do you need a loan during this pandemic?
    interest rate of 2% no matter your location
    Do you need a loan to solve your financial problems?If so, then you are in luck because my company lends for a short time and the interest rate is low. If you are interested, Kindly reply to us at (Whats App) number:+919394133968 patialalegitimate515@gmail.com Mr Jeffery.

    SvaraRadera