måndag 11 juli 2011

Fixa fin is!





Nu blommar gurkörten i min trädgård. I år satte jag en hel massa - både blå och vit. De är så vackra och så lätta att odla. Det kan liksom inte gå fel med gurkört. Sådana växter tycker jag om:)



Och så kan man använda blommorna till en massa bra saker.



En klassiker är att frysa in de små blommorna i iskuber. Då kan man servera svalkande, vackra drycker till sina sommargäster.


Ett glas vanligt vatten känns plötsligt lyxigt. Och låter man gurkörten ligga i ett tag så ger den dessutom en svag gurkliknande smak åt vattnet. Väldigt gott!


Ett annat trix, som jag provade för första gången i år, är att skära vattenmelon i kuber och lägga i en plastpåse i frysen. När man sedan tar fram dem, har man fått fina färgglada iskuber som istället för att försvinna (som isbitar gör) blir till goda fruktbitar när de tinat upp. Jättefiffigt!


Lite extra vackert blir det med gurkörten och melonen tillsammans. Tänk er en stor bricka med många vattenglas i olika former fyllda med både gurkört-is och melonkuber! Vore inte det otroligt tjusigt?


Fast det är klart, ett enda glas som man dricker i skuggan efter rabattrensning i solen är nog minst lika fint;)

2 kommentarer:

  1. Melon som iskuber prövade jag för första gången för bara nån vecka sen, en helt underbar idé! Blev ju supergott, och väldigt roligt för barnen.

    Vilket otroligt fint glas du har till vattnet med melonen i! Är den loppisfynd eller har du köpt det i nån butik? Blev som lite kär i det! =)

    SvaraRadera
  2. CT: Jag upptäckte också det där med melonbitar som is alldeles nyligen! Verkligen jättesmart! Och gott är det också, som sagt var.

    Åh, det glaset till hör ett litet set av sex glas som står i en flätad korg med handtag. Ungefär som en "utebricka". Perfekta saftglas att ta med sig ut i trädgården på sommaren alltså - är själv väldigt förtjust i dem!

    Jag köpte glasen på vår numer nedlagda järnaffär (Järnia) för ett par år sedan. Så tyvärr kanske de är svåra att få tag på nu. Jag skulle kunna tänka mig att de var av märket Sagaform...

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera