tisdag 19 juli 2011

Symöte - Virka Värma liten-västen!







Hjärtligt välkommen till syföreningsmöte på Husmorsskolan! Det är så roligt att ha er här varje tisdag - medlemmar såväl som övriga läsare!

Nu har min egen design "
Värma liten-hättan" fått en kompis: Värma liten-västen! Tyckte liksom att det kunde behövas:)

Konstruktionsidén har funnits med ett tag - men som en idé jag inte hunnit utforska förrän nu. Därför är jag så glad att det äntligen blev av! På många sätt påminner mönstren om varandra... Inte när det gäller detaljer utan mer det faktum att båda modellerna är enkla och bygger på ett fåtal moment som ger den flerdimensionella formen. Västen är också som hättan lätt att storleksanpassa. Andra likheter är att en kontrasterande färg används till knytbanden och kanten. Som knytband för omlottknäppningen i västen görs likadana snoddar som till hättans knytband.

Värma liten-västen virkas i ett stycke med utgångspunkt från oket och precis som sin föregångare Värma liten-hättan är den alltså sömlös. Stickade och virkade plagg som inte kräver någon montering efteråt är oerhört smidiga - i alla fall tycker jag det! Kanske är det därför det är just den typen av mönster som poppar upp i mitt huvud...



Värma liten-västen

Värma liten-västen är ett sömlöst babyplagg med omlottknäppning. Västen virkas i ett stycke med utgångspunkt från den kedja av luftmaskor som bildar starten för oket. Västen kan virkas som set tillsammans med den matchande Värma liten-hättan om man så önskar.

Storlek: 1-3 månader, (6-9 månader)

Garn: Bomullsgarn för virknål 4 mm (stickfasthet 22 maskor * 30 varv= 10 cm)

(Jag virkade min väst av Amy Butler´s Belle Organic dk från Rowan. Det är en bomulls- och ullblandning som jag länge velat prova.)

Garnåtgång: Mellan 60-80 gram. Ett tips är att köpa 4 nystan a´50 g i två färger, alltså två nyastan av varje färg. Då räcker garnet till två västar. För den ena västen använder man den ena färgen som huvudnyans och den andra färgen som kontrastfärg. För den andra västen gör man tvärtom.

Observera att mönstret tillhör Maja Karlsson! Det får mer än gärna användas för personligt bruk och i välgörenhetssyfte. Det är dock inte tillåtet att sälja eller publicera mönstret utan mitt samtycke!

För båda storlekarna:

Virka en kedja av 86 luftmaskor (15, vänster framstycke + 1, hörnmaska + 16, vänster axel + 1, hörn + 18, bakstycke + 1, hörn + 16, höger axel + 1, hörn + 15, höger framstycke + 2, vändmaskor = 86).

Följande varv formar luftmaskekedjan till ok.

Hörnvarv, 1:

Vänd och virka en första stolpe i den fjärde luftmaskan från nålen. (Hädanefter virkas en stolpe/fastmaska i varje luftmaska om inget annat anges.) Fortsätt att virka 14 stolpar, dvs en i varje lm. I nästa lm virkas 1 st, 3 lm, 1 fm, dessa maskor bildar det första hörnet.
16 fm. I nästa lm virkas 1 fm, 3 lm, 1 st (det andra hörnet).
18 st. I nästa lm virkas 1 st, 3 lm, 1 fm (det tredje hörnet).
16 fm. I nästa lm virkas 1 fm, 3 lm, 1 st (det fjärde hörnet).
15 st.

Hörnvarv, 2:

Virka 2 lm (ersätter första stolpen). Vänd och virka en första stolpe i andra stolpen från nålen. 15 st. Virka 1 st runt luftmasken bågen (bestående av tre lm), 3 lm, 1 fm runt luftmaskebågen (hörn).
18 fm. Virka 1 fm runt luftmaskebågen, 3 lm, 1 st runt luftmaskebågen (hörn).
20 st. Virka 1 st runt luftmaskebågen, 3 lm, 1 fm runt luftmaskebågen (hörn).
18 fm. Virka 1 fm runt luftmaskebågen, 3 lm, 1st runt luftmaskebågen (hörn).
16 st.

Hörnvarv, 3:

Virka 2 lm (ersätter första stolpen). Vänd och virka en första stolpe i andra stolpen från nålen. 16 st. Virka 1 st runt luftmasken bågen (bestående av tre lm), 3 lm, 1 fm runt luftmaskebågen (hörn).
20 fm. Virka 1 fm runt luftmaskebågen, 3 lm, 1 st runt luftmaskebågen (hörn).
22 st. Virka 1 st runt luftmaskebågen, 3 lm, 1 fm runt luftmaskebågen (hörn).
20 fm. Virka 1 fm runt luftmaskebågen, 3 lm, 1st runt luftmaskebågen (hörn).
17 st.

Fortsätt att öka enligt denna princip ytterligare 2, (3) varv.


Så här ser oket ut efter fem ökningsvarv.


Oket när framtyckena läggs omlott.


Så här ser ett av hörnen ut i detalj.

2 lm. Vänd och virka den första st i andra stolpen från nålen. Virka 18, (19) st, den sista stolpen virkas i luftmaskebågens första lm.

Virka 14, (18) lm.

Virka 1 st i den sista lm i luftmaskebågen i bakstyckets hörn. (Detta låter krångligare än vad det är! Vitsen är alltså att ärmhålen ska skapas.) 27, (29) st, den sista stolpen virkas i luftmaskebågens första lm.

Virka 14, (18) lm. Virka 1 st den sista lm i luftmaskebågen i framstyckets hörn. 19, (20) st.


Så här ser oket ut när ärhålen skapats.


Detaljbild på övergången från stolpar till luftmaskor vid ärmhålen.


*2 lm, vänd och virka den första st i andra st från nålen. Virka 94, (106) st.* Upprepa från * till * tills västen mäter 26, (28) cm.

Avslutning:

Fäst lösa trådar. Virka en kant i av fastamaskor runt nederkanten, framkanterna och halskanten och ärmhålen. Gärna i en kontrasterande färg.

Gör också fyra snoddar i kontrastfärgen. (Utgå från 4 garnlängder a´ 120 cm.) Fäst två i det ena framstycket (se bilder av västen)genom att trä igenom den tvinnade snodden innan den dubbelvikts. När snodden är på plats viker man den och låter den tvinnas samman. De andra två fästes på samma sätt i sidan med motsvarande placering som snoddarna i framstycket.





Lycka till med virkandet! Som vanligt blir jag bara glad om ni kommer med frågor om det finns tveksamheter och påpekar om något i mönstret som verkar fel! Feedback är otroligt viktigt när man konstruerar mönster, eftersom man inte alltid kan gissa sig till hur en text kommer att uppfattas av andra...

Nästa vecka kommer jag förhoppningsvis att presentera en variant av västen som ska passa lite större barn. Mer om det då!

Hur går det för er andra syföreningsmedlemmar? Har ni skapat något nytt under veckan? Jag ser fram mot dagens rundtur med "besök" hos er!

Välkomna att lämna en länk till ert handarbetsinlägg med hjälp av länkverktyget nedan:

16 kommentarer:

  1. Vad söt den är. Jag har bara snabbläst mönstret och det ser enkelt ut. Så fort batteriet till kameran är laddat ska jag fixa inlägget om min mormorshätta.

    SvaraRadera
  2. Vad smart med en väst i ett stycke. Det enda jag virkar är rutor annars föredrar jag stickning. Och av rutor blev det två par tofflor till den här veckan. Ett par till yngsta dottern och ett par till äldsta barnbarnet. Med risk för att det kommer att bli fler :-) Kanske av andra sorts rutor då...

    SvaraRadera
  3. Söt väst och enkelt mönster med allt i ett stycke.

    SvaraRadera
  4. Superfin!! Och jag håller med dej om att det är bra med saker som inte behöver monteras ihop, mycket smidigare att göra.

    SvaraRadera
  5. Jättesöt och praktisk för en nyfödd. Verkar vara enkelt att följa - kollade lite snabbt bara. Får bli att läsa det lite senare.

    Inget från mig idag, det är semestertider och massa gäster/besök istället inplanerade. Jag håller på med den lilla stickade hjälmen utan montering som var länkat från kyrkkaffebloggen.

    Tack för alla fina inlägg på din fina blogg! Går in här nästan varje dag även om jag inte bloggar själv just nu. kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Söt väst!
    Jag sitter och funderar på "egen utsmyckning" just nu!
    Ni andra är så duktiga på att producera till Kongo och jag ska också göra några fler mössor men det får bli lite senare!
    Håller fortfarande på att sticka min uppifrånochner-kofta + en liten påbörjad luva till liten Kongobaby... men just nu så syr jag!
    Man måste ju variera sig så det inte blir så enahanda!

    SvaraRadera
  7. Vad fantastiskt söt den blev! Jag blev lite sugen på att göra en sån, men modell längre så att det istället blir en klänning.

    Sv: Ja, visst hade knapparna varit en fin tillsammansaktivitet för mamma/pappa-barn! Visa gärna resultatet om du provar, jag skulle behöva lite knappinspiration :)

    Kramar Karina

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar väst du gjort! Ytterligare ett mönster som jag bara måste prova. :)

    SvaraRadera
  9. Å vad roligt, och vilken fantastiskt bra beskrivning/mönster du har ordnat till. Jättebra, detta skall jag absolut prova.
    kramar och tack!
    Tina i Falun

    SvaraRadera
  10. Vad fin den blev! Jag har lite semester här, så det blir inget hantverksinlägg här, men det ska bli spännnande att se vad ni andra har gjort!

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig liten väst, kanske blir nästa projekt. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  12. nu blir jag inspirerad att exprimentera fram lite egna mönster! Väldigt söt liten kofta. Tack för att du så generöst delar med dig av dina mönster.

    SvaraRadera
  13. Fia: Tack! ja, jag hoppas att det ska vara lätt att komma igång med västmönstret!

    100% husmor: Väldigt fiffigt med de där tofflorna! Jag stickar ju oftast också, men har kommit på att virkning är så somrigt;)

    Agneta: Tack! Ja, det är smidigt med allt i ett!

    Stina: Tack! Ja visst är det!

    Alma: Tack, vad fint du skriver om min blogg:)Det värmer! Kul att du gillade västen! Jag funderar på att göra en variant för större barn också, något höstigt för små flickor... Kanske kan bli något för din tös också? Ha det fint med gästerna!

    Gerda-Thyra: Håller helt med dig: Omväxling förnöjer;) kul att du syr!

    Karina: Visst ska jag visa knapparna om det blir några. Tror det blir ett bra höstpyssel!

    Vad roligt att du tänker testa mönstret som klänning! Håller faktiskt själv på att experimentera med det just nu;) Tänkte att det skulle bli en bra variant för lite större barn. Ser frma mot att se vad du får till:) Kram!

    Linda: Tack! Vad roligt att du gillar den! Ska bli spännande att se din version:)

    Tiol: Nej men vad roligt att du vill prova! Och vad bra att höra att beskrivningen ser bra ut. Ansträngde mig för att göra den så detaljerad som möjligt... Ser fram mot en rapport om hur det funkar för dig att virka västen;) Kram!

    Jessica: Ha en trevlig semester!

    Gela: Tack, Gela! Ska bli spännande att se om du tar dig an den framöver:)

    Maria: Tack! Vad roligt att du blir inspirerad! Det är superkul att göra experimentera fram egna mönster:)

    Tack för ett fint möte! Hälsar Maja

    SvaraRadera
  14. (Sorry for my English, I hope you can translate it!)

    I would love to make this vest but google translate has not translated it very well. Do you know if I could have an English version of it from anywhere please?

    I hope so! Thanks, Beth.

    SvaraRadera
  15. Beth: Hi, Beth!

    Thank you for showing interest in my pattern! Unfortunataly I don´t have a tranlatation of it right now. I hope I`ll find time to write it down in the closest future!

    I`ll leave a note on your blog when I do!

    Best regards/Maja

    SvaraRadera
  16. Vilken söt väst! Den måste jag absolut försöka mig på framöver.

    SvaraRadera