söndag 3 mars 2013

Baka svamp-pirog!



Nöden är uppfinningarnas moder, heter det ju... Efter en vecka av influensa och annat sjukdomselände, gapar kylskåp och skafferi tomt. Då gäller det att tänka till lite extra om man ska kunna åtsadkomma något gott, av det som fortfarande återstår.

Svamp fanns i frysen och lök i skafferiet. Jag fräste och svamp (trattkantareller och gula kantareller) och hackad lök och kryddor till en god svampfyllning.

Sedan gjorde jag en enkel pirogdeg, så här:

6 dl mjöl
½ tsk salt
250 g smör i bitar
1 ägg
½ tsk ättiksprit
2 msk vatten

Lägg alla ingrdienser i en matberedare och blanda till en deg. Låt stå svalt ungefär en halvtimme. Dela degen i två delar - kavla ut ett lock och en botten. Bred ut fyllningen på bottnen och täck sedan med locket. Nyp ihop kanterna. Pensla med ett uppvispat ägg. Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i ca 20 min.

När jag var liten var jättepirog en sådan där sak som man tog till när man ville göra det lite extra mysigt. Fredagsmysaktigt, skulle man kunna säga... Jag tycker fortfarande att det är festlig mat och det tyckte lillan också, som nog inte smakat det tidigare.

Så inte går det någon nöd på oss ännu - men idag blir det nog oundvikligt med ett besök i matbutiken. Jag längtar efter färska grönsaker!

2 kommentarer:

  1. Det ser mättande ut och inte alltför stabbigt. Har själv drabbats av kräksjukan och kramade holken inatt, så nu skriker magen. Jag håller mig nog till bananer idag, men piroger kan jag nog tänka mig om någon dag.

    SvaraRadera