fredag 29 mars 2013

Påskriset!

























I förrgår var det den sista arbetsdagen i ateljén (innan påskledigheten). Då ordnade jag med ett särkilt påskris att ha där - körsbärskvistar i en stadig glasvas. Har jag riktig tur kommer jag kanske att få se körsbärsblomster i ateljén, framöver!

Jag tycker väldigt mycket om påsken och nästan ännu mer om påskris! Att få se små späda blad bryta fram, medan vårsolen gör allt längre besök i vårt hus - det är just vad jag behöver vid den här tiden på året!

De små virkade hängena köpte jag på Erikshjälpen för en spottstyver. Ni vet ju hur jag är - jag har svårt att lämna kvar det någon skapat med sina händer, och brytt sig om en gång i tiden. Och jag tyckte att hängenas färgskala var så vacker. Tittar man noga så ser man att det är olika garntyper som använts. Små överblivna garnstumpar som tillvaratagits och förvandlats till grannlåt.

Påskriset i matsalen är alltid översållat av de fina "påskflickorna" (se bilden längst ner, här!) som också prydde riset när min man var liten. 

Vill man virka påskhängen i stil med de som jag fann på Erikshjälpen så hittar ni en beskrivning här hos Anna med Kyrkkaffebloggen, och en annan här, som Linda gjort åt Järbo. I den beskrivningen finns det dessutom en hel massa andra roliga och fina påskpynt.

7 kommentarer:

  1. Glad påsk!
    /Karolina

    SvaraRadera
  2. Vilket fint påskpynt och roligare än traditionella fjädrar :) Glad påsk!

    modemanifest.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig om att påskriset betyder mycket! De ljusa små bladen ger så mycket glädje!

    SvaraRadera
  4. Nej men o så vackert med all färger! Minst lika fint och vårigt som fjädrar, tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Vilka söta små hängen! Alldeles lagom! :)
    Glad påsk!

    SvaraRadera