tisdag 23 februari 2010

Bjud på varm choklad!



Det är 20 minusgrader ute. Snön faller... Det tycks som om vintern aldrig ska släppa taget om oss nordbor i år. Jag väntar på våren. Längtar efter solen. Drömmer om snödroppar, tussilago och nya vårskor.

Men än så länge är det enda man kan göra just att drömma, kura in sig i sin tjockaste ylletröja och bjuda sina kära på en kopp varm choklad. Idag bjuder jag på en variant med smak av kardemumma:

Varm Chokladkopp med Kardemumma

1 stor kopp

1 msk kakao
2 msk ljust muscovado socker (eller vanligt strösocker)
0,5 tsk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk 3%
0,5 dl vispgrädde

1. Blanda kakao och muscovadosocker i en stor favoritkopp.
2. Stöt kardemumman i mortel och koka upp den tillsammans med mjölken.
3. Slå på lite av den varma mjölken i koppen och rör om till en chokladsmet.
4. Häll i resten av den varma mjölken, toppa med lättvispad grädde och lite muscovadosocker.

När jag var liten gjorde mamma choklad till mig på det här sättet (utan kardemmumma och med vanligt strösocker), men då använde hon vispgrädde till den första chokladsmeten. Det blir fantastiskt gott!

Nedan ser ni min underbara lilla chokladservis från Höganäs. Ett loppisfynd från i vinter. Att det är en chokladkanna ser man på handtaget. Visst är prickarna söta?



Sköt om er i vinterkylan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar