onsdag 24 februari 2010

Sköt om din orkide´!


Så här vackert blommar orkidéen i mitt fönster just nu. Jag tycker att färgerna är magiska! I bakgrunden sträcker ett av de gamla knotiga träden sina grenar mot himlen. Vintersnön lyser vit i trädkronan.
Orkidéer, dessa exotiska skönheter som lånar oss sin färgprakt om vi bara ger dem rätt omsorg... Hur ska man egentligen sköta dem?
Jag har aldrig sett så vackra, rikligt blommande orkidéer som de hos min svärmor! Därför tar jag hennes rekommendationer på fullaste allvar. Så här lyder svärmors råd:
  1. Vattna var åttonde dag.
  2. Vattna igenom orkidéen ordentligt och låt vattnet stå kvar och dra i ytterkrukan medan du vattnar de andra blommorna. Häll sedan av vattnet.
  3. Låt orkidéen stå ifred på "sin plats". Flytta den inte i onödan.
  4. Tala vänligt med den ibland...

Tur att det finns tulpaner, vårlökar och orkidéer! De gör min vårlängtan uthärdlig...

Ha det fint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar