tisdag 8 juni 2010

Symöte nr. 13!




Välkomna på symöte!

Nu är min lilla bolero är färdig. Jag har stickat den av samma garn som jag använde till trosorna, så det blev en lite ensemble av det hela... Jag tänker mig att den antingen kan fungera som ett plagg för solbad, när man vill skydda axlarna från att brännas. Eller som en liten bäddjacka att dra över axlarna en kylig sommarkväll. Den passar naturligtvis också som ett glittrigt festplagg att kombinera med en finaste sommarklänningen!



Att sticka en kortärmad bolero är enkelt. Kan man bara hålla isär aviga och räta så fixar man det! Mönstret till den här fann jag i boken "Stickat och Virkat - Vintage på svenska" som jag tidigare berättat om här på Husmorsskolan.


Jag lade upp 74 maskor på stickor nr 3 och stickade sedan resårstickning (2 r, 2 a) i 8 centimeter. Sedan ökade jag med 6 maskor fördelade jämnt över ett varv samtidigt som jag bytte till stickor nr 5 och började sticka mönstret som består av 6 räta varv och 6 varv slätstickning. Stickade tills hela arbetet mätte 52 centimeter. Återgick till resårstickning på sticka nr 3 samtidigt som jag minskade 6 maskor jämnt fördelade över ett varv. Stickade resårstickning i 8 centimeter och maskade av. Busenkelt! Och ett perfekt plagg för sommaren...

Egentligen ska man ha ett grövre garn än det jag använde. Men jag ville ha den här lite sirliga känslan och dessutom matcha mina trosor. Boken föreslår 200 g ljusgult Garnstudio Paris.

Handarbetar ni andra något i sommarvärmen?

Ha det fint!

5 kommentarer:

  1. Jag virkar en filt till en kommande liten bäbis i vitt garn. Tänkte sy fast ett vitt siden band runt kanterna för att det ska se lite lyxigare ut.
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Bolero är ju jätteskönt över axlarna när en tröja är för mycket.... fint på stranden till trosorna sen....

    håller själv fortfarande på med klänningen, lite pilligt att sy i rutigt men den kommer nog bli fint till slut..

    ha en trevlig dag! /Olivia

    SvaraRadera
  3. Malin: Att sy vitt sidenband på babyfilten låter jättefint! Har också sett varianter där man trär i bandet med jämna mellanrum i maskorna... Så mysigt att virka saker till bäbisar;-)

    Olivia: Ja, Boleron blev ett svalt, somrigt plagg. Passar ju bra nu i värmen!

    Följer din klänningssömnad med största intresse! Superfint med rutigt!

    Ha det bra!

    /Maja

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag är så glad att du gjort en så fin bolero med hjälp av "min bok".

    Stor kram!

    Birgitta Forslund

    SvaraRadera
  5. Hej, Birgitta!

    Det var väldigt roligt att du tittade in här! Och jag vill tacka Dig för den fina boken, som med vackra bilder och bra mönster inspirerar till fin stickning! Den innehåller en hel massa projekt som jag planerar att ge mig på i framtiden...

    Stor kram fr Maja!

    SvaraRadera