torsdag 8 juli 2010

Gör Husmorsskolans godaste gurksallad!



När det är så här varmt om dagarna behöver man lite extra vätska och salt! Min goda gurksallad innehåller både och:)

Så här gör du:

Skala en gurka med osthyvel. Skiva sedan gurkan och bred ut skivorna på ett stort fat. Ringla olivolja över. Salta sedan efter behag över hela fatet. Avsluta med att riva parmesanost över.

Lätt som en plätt och mycket gott!


Uppläggningsfatet för gurksalladen är Höganäs serie "Multi" i den härliga kulören "Picnic green". Den färgen har tyvärr utgått nu men jag har fyndat delar lite här och var. Mattalrikarna är klassikern "Swedish Grace" från Rörstrand. Tycker så mycket om dem! Enkla och stilenliga. Och så har jag dukat med "De officiella bröllops servetterna" från ICA. Tjusigt va!

Vad har ni för favoritporslin? Eller andra dukningstips...

4 kommentarer:

  1. Hej! Du har väl varit på Rörstrands Fabrikers Outlet? Där får man ha-begär så det räcker.
    Fyndade Höganäs Club-muggar 4 st för 99 kr i både svart o vitt. Och så stod jag länge o väl och kikade på grå muggar "Swedish Grace"...
    Höganäs till vardags, Maria Björnbär till fest. Gefle Porslins Flytande Blå är också en favorit.
    Kanelbullekakan blev om möjligt ännu godare dag 2. Mums.

    SvaraRadera
  2. Åh, min favorit är min gamla ostindia från rörstrand som jag ärvt från mormor. har den som vardags och finservis. blir alltid så glad av den, både för att den är fin och blå, samt väcker fina minnen från min mormor, så därför äter vi på den jämt. Den är helt komplett också, med massa olika karotter, skålar och gud vet vad..ibland när jag känner mig fattig brukar jag tänka på vad servisen skulle varit värd i nypris. då känner jag mig helt plötsligt rikare... :) (jag har dessutom en liten elak tendens att skrämma alla kompisar som kommer hem och äter, att om de har sönder något får de köpa nytt... ;) hehe, men då är de iaf. försiktiga.) ....är lite nojjig över att den ska gå sönder faktiskt...men de har ju hållt i typ 30 år så då borde de hålla lite till...väldigt bra kvalité faktiskt....

    de där servetterna var tjusiga...får kolla efter dem när dem nästa gång jag handlar....

    SvaraRadera
  3. Elsamarianne: Jag var faktiskt på en outlet som sålde både Höganäs, Rörstrand och Ittala häromveckan. Fanns väldigt mycket fin där! Låter spännade med Rörstrandsoutleten du berättar om också... Spännande att höra om ditt porslin. Maria Björnbär känner jag ej till. Får googla på det:) Ha det fint!

    Olivia: åh, vad häftigt med ostindia-servisen! Vilket ynnest med sådant arvegods! Förstår att du känner dig "rik" som har den! Roligt att du använder det så mycket också! Annars blir det lätt att man låter finporslinet stå och damma i skåpen...

    Ja, servetterna är fina! Och jag som är svag för romantiska kungabröllop var inte sen att slå till;)

    Ha en fin kväll!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  4. I Skultuna finns en outlet som är billig med höganässaker och ittala,ett tips!

    SvaraRadera