fredag 9 juli 2010

Ingen sommar utan småkakor!



Visst behöver man småkakor på sommaren! Hur ska man annars kunna fika i bersån, eller ställa fram inbjudande kakfat när vänner kommer på besök?

Därför vill jag dela med mig av ytterligare ett enkelt recept! Härom kvällen bakade jag dessa himmelska havrekakor:

Havrekakor med smak av choklad

ca 25 st

150 g smör
2 dl socker
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g choklad (jag använde apelsinchoklad)

1. Rör smör och socker poröst.
2. Blanda i havregryn, mjöl och bakpulver.
3. Finhacka chokladen och rör i den.
4. Forma degen till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda i 175 grader i 20 minuter.



Ha det fint i bersån!

4 kommentarer:

  1. Absolut att man måste ha småkakor på sommaren...för att fika i bersån eller på verandan :)
    /kram

    SvaraRadera
  2. Kul att du håller med:) Småkakor är ett måste! Lika goda i bersån som på verandan:)

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  3. Imorgon blir det kanebullekaka igen. Den blir en klassiker här hemma, alla älskar den. På mitt nya fat som jag inhandlat speciellt med tanke på kakan. Och så får jag prova havrekakorna. Och de där studentskorna, kanske, jag har köpt ett våningsfat också. Praktiskt.
    ha en bra helg
    önskar
    elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du fastnade för kakan! Åh, ett våningsfat har jag varit på jakt efter ganska länge nu. Men jag har inte hittat det "rätta" ännu... Tänk vad härligt att lägga sina nybakade kakor på ett sånt;)

    Ha en trevlig helg!

    /Maja

    SvaraRadera