torsdag 12 januari 2012

Göra juice!


Jag fick en råsaftcentrifug i julklapp. Har funderat på att skaffa en sådan sedan i somras... Huvudorsaken är tanken på vad användbar den skulle vara under äppelskördeperioden. Tänk så finurligt att genom en knapptryckning kunna göra juice av fallfrukten. En stor vinst är ju också att man inte behöver tillsätta socker, under förutsättning att man dricker upp juicen inom några dagar.

Det är alltid dubbelt det där med anskaffandet av nya hushållsmaskiner. Det är lätt att lockas av "flashiga" åbäken som i slutändan bara tar upp dyrbar skåpplats eftersom de blir ståendes oanvända när nyhetens behag svalnat... Å andra sidan kan rätt maskin vara till oerhört stor hjälp när behovet verkligen finns där. Så är det till exempel med vår hushållsassistent. Tänk vad mycket enklare bakning har blivit sedan vi skaffade den!

Vårt kök är annars ovanligt maskinlöst. Vi har varken micro, kaffebryggare eller diskmaskin. Däremot finns där en espressomaskin. Och en hel del mindre saker som brödrost, elvisp, våffeljärn, smörgåsgrill och sodastream. En fritös har vi också. Det skulle ju kunna vara en sådan där grej som känns onödig efter ett tag, men faktum är att vi brukar använda den en hel del under sommarsäsongen.

Hursomhelst - min poäng är att jag försöker välja med omsorg och verkligen tänka efter innan jag drar på mig något nytt. Det lyckas för det mesta men spricker naturligtvis ibland... Som till exempel när jag kom hem med en väldigt onödig elektrisk kaffekvarn som jag egentligen inte ville ha och nästan aldrig har använt...

Men åter till min nya råsaftcentrifug. Det känns jätteroligt att använda den och jag ska gå in för att göra det så mycket som möjligt! Än så länge har jag bara prövat konventionella juicer som apelsin och äpple och det blev otroligt gott. Ska bli spännande att exprimentera mer med olika kombinationer av frukt och också att göra grönsaksjuicer. En annan sak som jag ser fram mot är att göra juice av rabarber i sommar!

Hur har ni det med maskinparken?

6 kommentarer:

  1. Jag älskar min matberedare som har en inbyggd råsaftscentrifug! Morot + äpple är supergott. åh, och ingefära. mmmm undrar om jag inte ska göra mig en juice nu!

    SvaraRadera
  2. Jag är en sån som skulle vilja ha massvis med maskiner hemma, men tyvärr har jag inte det.. =) På bänken står just nu kaffebryggare, vattenkokare och micro. Fast micron skulle jag helt vilja att den kastades ut för jag tycker den är onödig.

    Just nu har jag faktiskt inte ens något elvisp! Den gick sönder för nån dag sen, precis innan jag skulle vispa marängsmeten.. =) Har fortfarande träningsvärk.. =)

    SvaraRadera
  3. Vi har en väldigt liten maskinpark tror jag... bara 4 saker: vi har en sån maskin som knådar deg, heter det hushållsassistent kanske? Den är guld värd! Sen har vi en stavmixer som var ett himla dåligt köp, den fungerar dåligt och vi använder den sällan. En vattenkokare med termometer och slutligen: vår pride and joy: diskmaskinen! Vi har inte haft någon förrän nu men å vad vi har längtat!

    Vad jag skulle vilja ha men inte har är ett våffeljärn, en matberedare och en elvisp.

    Många undrar varför vi inte har en micro, vi har aldrig haft någon och kommer antagligen aldrig skaffa en eftersom vi aldrig någonsin känt behov av det. Hade vi haft en skulle vi inte använda den eftersom vi inte vet vad man gör med en micro. Vi har inte heller någon kaffebryggare, vattekokaren och ett filter fungerar hur bra som helst till kaffekok.

    SvaraRadera
  4. Personligen är jag inte så mycket för onödiga elektriska prylar. Men det är däremot min man och eftersom vi hjälps åt i köket så köper han dessa prylar. Jag har en råsaftcentrifug.Vi fick svärmors gamla. Den används väldigt lite och gjordes även så hos svärmor.Hushållsassistenten används flitigt till att bl.a. baka och mala kött i och palt tillverkning. Jag använder min elektriska kaffekvarn varje dag när jag malar kaffe till min espressobryggare och hur skulle man kunna vara utan diskmaskinen? Micron används till att tina kött och värma mat. Bamixen används till att bl.a. vispa grädde, mala nötter och mandel. Så har vi matberedaren.I den görs hemmagjord glass, röror,pajdeg och mycket, mycket mer. Så när man har alla dessa apparater så underlättar det arbetet i köket. Man skapar sig ett behov av dem. Innan jag träffade min man, vispade jag grädde för hand i en behållare med vev och plastvispar som satt i locket. Fungerade precis lika bra.
    Min mest onödiga pryl och bästa för mig är en bakmaskin. Eftersom jag bakar glutenfritt bröd så blir degen kladdig, lös och fungerar inte alls som vanlig deg. Så den sparar mycket pengar eftersom färdigbakat glutenfritt bröd är väldigt dyrt.
    / Hellla

    SvaraRadera
  5. vi har heller inte vare sig micro eller diskmaskin, och känner inget som helst behov av dem alls (jag avskyr lukten som kommer ur diskmaskinen när man öppnar den efter disk), annars har vi det mesta (inklusive råsaftscentrifugen som jag är dålig på att använda), senaste inköpet är en vattenkokare med termostat och varmhållning, tror att det är bästa köpet på länge! Det blir faktiskt stor skillnad på smaken på grönt te när vattnet bara är de 80° som det ska vara =)

    SvaraRadera
  6. En sån funderar jag också på. Måste ju vara perfekt att kunna ta hand om frukt och grönt genom att pressa dem.

    SvaraRadera