söndag 23 september 2012

Genom labyrinten!

Finns det något i spelväg som går upp mot ett gammal hederligt labyrintspel av trä? Nej, jag tror nästan inte det... Som barn spelade jag det mycket hos min mormor och morfar. Övade och stretade tills jag klarade av att ta mig igenom den svåraste varianten både fram och tillbaka. Takterna sitter i, liksom den rätta knycken - ni vet den som man behöver på de där allra mest kritiska ställena, där kulan balanserar mitt emellan två hål...

Igår fann jag ett labyrintspel i klassiskt utförande på Erikshjälpen här i stan. Det var bara att slå till och plötsligt hade jag och lillan en riktig spelhelg framför oss (vi var nämligen själva i helgen). Det bästa var att det följde med en sådan där insats med en förenklad bana, som passade lillan precis. Oj, vad hon har kämpat med det lömska tredje-hålet! Men tillslut gick det och då blev vi så glada så att vi tjöt av glädje båda två:)

Och på tal om hederliga spel, förresten: Ni missar väl inte "Lusen" - retrospelet framför alla? Det går till så att man slår tärning och bygger ihop färgglada plastlöss. Spelet har tillverkats i Sverige i samma utförande i över 50 år! Lusen har seglat upp som en riktig familjefavorit för oss den senaste tiden!



2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt Maja! Jag hoppas vi får tag på en kula till vårt labyrintspel! Lusen har förresten "gått varm" här i helgen också. Båda barnen tycker jättemycket om det. Och så har vi gjort 2 av de fina diademen som C fick! Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Lisa: Nej men det var kul att höra att de gillar "Lusen"! Vad lyckat! Ja, ni måste skaffa er en kula - det här var så himla roligt! Det kanske går att köpa en sådan där iläggsbana för barn löst också?

    Ska bli skoj att se diademen sedan!

    Kram från Maja

    SvaraRadera