lördag 29 september 2012

Hemma!

Igår var det Syfestival för hela slanten! Det var hemskt roligt att se och känna på garner, tyger, knappar och band - dessutom gjorde jag det ju tillsammans med min syster, och då blir det ju liksom ännu roligare:) Jag gjorde ett par riktiga klipp som jag kommer att ha mycket användning av framöver.

En av utställarna på syfestivalen var företaget "Färgkraft" som säljer garner, färg, mönster och helt sagolika skor. Det drivs av Olivia och hennes mamma. 

Olivia var en av de första medlemmarna i Husmorsskolans Nya Syförening (som ju faktiskt funnits sedan i mars 2010). Hon har bidragit med enormt mycket inspiration och kunskap genom åren, eftersom hon är en riktig hejare på att sy retro-kläder! Jag brukar kalla Olivia för syföreningens "Grand Old Lady";)

Det var väldans trevligt att vi fick till en liten "bloggträff" där i mässvimlet!

Sist av allt, ett spontant litet radiotips: Om någon vill drömma sig bort för en stund och helgmysa till en hjärtskärande radioföljetong så är det sista chansen att höra när Christer Henriksson läser Hjalmar Söderbergs "Den alvarsamma leken". Den finns på SR-play till imorgon. Själv blev jag så gripen av berättelsen om Lydia Stilles och Axel Stjärnbloms komplicerade, vemodiga och vackra kärlekshistoria. Hör den här!

P.S. De två pelargonierna står i mitt ateljéfönster och blommar för fullt - men i helgen ska innanfönstren i så då måste de tyvärr maka på sig lite. Tills dess njuter jag av dem!


3 kommentarer:

  1. Låter som en utmärkt utflykt! Hoppas att hon kommer till Sthlmsfestivalen också.
    Innanfönster... Något väldigt mysigt med det ordet! Väcker minnen;)

    SvaraRadera
  2. Hmm, innanfönster fanns hos mormor! Med renlav och lingonkvistar mellan fönstren. Det var så fint!
    Mårbackapelargoner är en favorit här. Jag har 2 st. De blommar än!

    SvaraRadera
  3. Det var så trevligt att träffas! Kul att få ett ansikte på vem Maja är. :)

    Hoppas du gillar skorna, de såg jättefina ut på dig i den där svarta outfiten du hade.. :)

    Jag älskar också Mårbacka. :) Lite ståtligare än "vanliga" pelargoner..

    Ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera