söndag 25 augusti 2013

Mini!

Här är något väldigt, väldigt litet som jag har designat med hjälp av ett sådant här mininystan. 

Minns ni den legendariska scenen ur filmen "Bridget Jone´s dagbok" där Bridget minglar på sin mammas "Curry Buffé"? Det är då hon möter Mark Darcy för första gången! Om inte, kan ni se den här! Missa för allt i världen inte Mark´s obetalbara "Reindeer Jumper".

Det mesta som serveras på den där buffén är i miniformat och uppträtt på tandpetare, eftersom Bridget´s mamma anser att det är så det ska vara vid riktigt festliga tillfällen. 

Nu har jag alltså anslutit mig till Bridget´s mammas filosofi, genom att tillverka "mini-tröjor" för brinnande livet. (Jo, jag har stickat fler än den på bilden...) Det här med mini-tröjor är en idé som jag har haft länge och nu när det börjar dra sig mot höst passade det bra att realisera den. Jag har flera tankar om hur man kan använda de här miniplaggen:

Om man sätter en liten tråd i tröjan blir den en fin dekoration att hänga i julgranen eller i fönstret, den kan också fungera som paketdekoration, man kan hänga den som ett smycke på sin väska, använda den som applikation på ett gratulationskort, eller göra ett höstfint  flaggspel av minitröjor i olika färger. Fler idéer?

Jag kommer själv att använda minitröjorna på ett särskilt sätt i Manufakturen. Berättar mer om det sedan.

Ett mönster kommer inom kort, om det skulle vara så att fler av er vill hänga på "mini-trenden". Jag kommer också att bjuda på fler idéer om hur man kan variera minitröjorna med broderier och srukturmönster.

Ha en fin söndag!

5 kommentarer:

  1. Men vad söt Maja, jag ser fram emot beskrivningen!
    En fin söndag till dig också!

    SvaraRadera
  2. Så söt!
    Jag ser framför mig en tavla med tröjor (och kanske andra plagg) i olika tekniker. Som en "märkduk" för stickning:)

    SvaraRadera
  3. Jag stickade nåt liknande som till sist blev äggvärmare. Mycket fiffigt och väldigt roande.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin liten tröja! Jag tänkte genast att det var ett höstplagg till små nallar eller dockor. =)

    Ska bli spännande att se vad du ska göra av dem i manufakturen!

    /Camy

    SvaraRadera
  5. Så söt! Jag skulle gärna vilja ha mönstret, men vet aldrig när man behöver en minitröja! :)

    SvaraRadera